جمعه 31 فروردین 1403
مقالات
بررسی سیاست‌گذاری صنعت گردشگری در قوانین بالادستی جمهوری اسلامی ایران
صنعت گردشگری یکی از مهم­ترین بخش­های اقتصاد جهانی است که در بیش از یک دهۀ اخیر، بیشترین درآمدزایی و اشتغال‌زایی را در میان صنایع مختلف جهان داشته است. علاوه بر مزیت­های اقتصادی، آثار فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی گردشگری باعث شده است تقریباً تمامی حکومت­ها در جهان به دنبال ­بهره­گیری از این صنعت در کشور خود باشند. در این میان، کشور پهناور ایران با جاذبه­های متنوع فرهنگی و طبیعی، استعداد فوق‌العاده­ای برای توسعه صنعت گردشگری دارد. ایران در منطقۀ خاورمیانه و جهان شرق جزء نخستین کشورهایی است که به دنبال بهره­برداری و توسعه صنعت گردشگری بوده و بدین منظور سیاست‌گذاری، قانون­گذاری، نهادسازی و برنامه­ریزی کرده است اما تا به امروز توفیق چندانی نداشته است. صنعت گردشگری در ایران بیش از هر چیز متأثر از نهاد سیاست بوده و متناسب با تحولات سیاسی فراز و نشیب­های زیادی را پشت سر گذاشته است. این مسئله در دوره پس از انقلاب اسلامی ایران، نمود بیشتری داشته است. یکی از مواردی که به خوبی می­تواند میزان اهمیت و جایگاه این صنعت را در ایران پس از انقلاب اسلامی مشخص کند اسناد و قوانین زیربنایی و بالادستی ایران است. بدین منظور، به روش اسنادی، داده­های مورد نیاز تحقیق از محتوای قوانین و برنامه­های بالادستی جمهوری اسلامی ایران جمع­آوری شده است. نتایج تحقیق نشان می­دهد که مقوله گردشگری کمتر مورد توجه سیاست‌گذاران و برنامه­ریزان کلان جمهوری اسلامی ایران بوده است و آنان در این راه با نگاه تقلیل­گرایانه و کنترل شده تنها بعد کوچکی از گردشگری را با نگرش فرهنگی مورد توجه قرار داده­اند.
حمایت از مشاغل و اقتصاد از طریق سفر و گردشگری
این سند توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با مشارکت اعضای کمیته بحران گردشگری متشکل از UNWTO،نمایندگان کشورهای عضو آن،سازمان بهداشت جهانی(WHO)،سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری(ایکائو) سازمان بین المللی دریانوردی(IMO)،و بخش خصوصی_اعضای وابستهUNWTO،اعضای شورای بین المللی فرودگاه ها (ACI)،انجمن بین المللی مسیرهای کروز(CLIA)،انجمن حمل ونقل هوایی بین المللی(IATA)،و شورای جهانی سفر و گردشگری(WTTC) تهیه شده است.
۵ سرعت‌گیر توریسم ۲۰۱۹
دنیای‌اقتصاد : بازار توریسم بین‌الملل با ۴ درصد رشد در سال ۲۰۱۹ باز هم از سرعت رشد اقتصاد جهانی پیشی گرفت. همچنین سازمان جهانی گردشگری با سرشماری جمعیت توریست‌های جهانی، پنج سرعت‌گیر بازار توریسم ۲۰۱۹ را معرفی کرد.
جاذبه‌های ناملموس برای توریست‌ها
گردشگری رویداد یکی از انواع سفرهای توریستی گردشگران محسوب می‌شود که به چهار دسته تقسیم می‌شود: رویدادهای بومی و محلی شامل جشن فعالیت‌های سنتی برخی شهرها و روستاها که یک یا چند روز انجام می‌شود مثل گلاب‌گیری در کاشان، رویدادهای تاریخی، سنتی و ملی کشور مثل عید نوروز و شب یلدا، رویدادهای مذهبی و رویدادهای حماسی که این چهار دسته برای همه گردشگران در جهان مصداق دارد. در حال حاضر ایران نتوانسته از این نوع گردشگری بهره بگیرد؛ علت آن این است که متولی گردشگری عمده تمرکزش را روی جاذبه‌های ملموس و عینی بازار گردشگری چون آثار تاریخی و بناهای تاریخی گذاشته است. این در حالی است که رویدادهای مختلف در ایران جاذبه‌های ناملموس برای گردشگران خارجی محسوب می‌شود.
بسته‌های سفر به ایران ‌تکراری‌ست
هرچند ایران درصدد جذب گردشگران چینی است و در این راستا لغو روادید انجام داده اما اخبار منفی درباره ایران بیش از آن چیزی است که بتواند تصویر ذهنی چینی‌ها را تغییر دهد. چینی‌ها و هنگ‌کنگی‌ها می‌گویند بسته‌های سفر به ایران تکراری هستند و سیستم رزرواسیون آنلاین هم مشکلات متعدد دارد.
۱۰ مقصد اول توریست‌های جهان
سازمان جهانی گردشگری با معرفی ۱۰ کشور پردرآمد از محل ورود توریست، ۱۰ مقصد اول توریست‌های جهان را نیز اعلام کرد، این ۱۰ کشور مقصد، ۴۰ درصد از کل گردشگران خارجی دنیا را در سال ۲۰۱۸ به خود اختصاص دادند. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» در میان ۱۰ مقصد برتر جهان در ورودی گردشگران و درآمد گردشگری، فرانسه همچنان در ورودی گردشگری خارجی در رتبه اول قرار دارد درحالی‌که آمریکا بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار گردشگری بوده است. ژاپن پس از هفت سال رشد دورقمی در رتبه نهم درآمدهای گردشگری جهان قرار گرفت.
۵ مسیر رشد گردشگری در کشورها
دنیای‌اقتصــاد : توسعــه پایــدار گردشگری در جهت رشد صنعت گردشگری در اقتصاد جهانی در پنج مسیر اصلی شکل گرفته است.
چین چگونه اولویت اول بازار گردشگری ایران شد؟ افت‌و‌خیز برجامی توریست خارجی
دنیای‌اقتصاد : در دنیای پویای صنعت و کسب و کار، برخی از اقدامات آن قدر مهم و کلان هستند که به‌عنوان علت یا حلقه اصلی، مسیر جریان برنامه‌ریزی را مشخص می‌کنند. در صنعت گردشگری، تعیین بازارهای هدف گردشگری یکی از این موارد است حال در هر سطح دولت باشد یا در سطح یک شرکت یا کسب و کار آنلاین کوچک.
برند جهانی میراث پنج استان
دنیای‌اقتصاد : نوعی از میراث فرهنگی و هنری پنج استان شمالی و شرقی کشور با ثبت در فهرست یونسکو، به شکل رسمی برند جهانی پیدا کرد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، اعضای کمیته میراث بشری ناملموس در یونسکو در اجلاسی که برای بررسی ۴۸ پرونده در این زمینه در پایتخت کلمبیا برگزار شد، «مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار ایرانی» را در فهرست میراث جهانی ثبت کردند. این چهاردهمین پرونده میراث ناملموس ایران است که به ثبت جهانی می‌رسد.
به همه بگویید ایران "امن" است
استاد اقتصاد دانشگاه و یک سرمایه‌گذار چینی:
به همه بگویید ایران "امن" است/ ایرانی‌ها برای کاهش کج فهمی مردم دنیا باید به گردشگری خیلی بیشتر اهمیت بدهند/ ترافیک، هوای آلوده و اینترنتِ کند در ایران گردشگران را آزرده می‌کند
ایران مملو از جاذبه است اما بسته سفر ندارد.
ایران مملو از جاذبه است اما بسته سفر ندارد/ نفوذ فرهنگ و زبان فارسی تا رم/ اشیای باستانی ایران برای دنیا ناشناخته هستند.
مسیر معکوس جذب گردشگر
اشتباه تاکتیکی در سیاست‌گذاری حوزه گردشگری باعث شده حلقه اول در فرآیند رونق‌بخشی به بازار توریسم از پشتیبانی‌های هدفمند محروم بماند و مسیر معکوس درپیش گرفته شود.
رشد ورود توریست خارجی با نصف شتاب پارسال
شتاب افزایش توریست خارجی در کشور در مقایسه با روند سال گذشته نصف شد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» آمارهای به روز شده در بازار گردشگری حاکی است: در هفت ماه اول امسال نزدیک به ۶ میلیون توریست خارجی به کشورمان سفر کردند که ۲۴ درصد نسبت به مهر پارسال رشد داشته است.
بازار ۲۰۰۰ میلیاردی دریاچه ارومیه
احیای دریاچه ارومیه تحت تاثیر بارش‌های اخیر باعث شد گردشگری دریایی در این منطقه جان بگیرد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» ورود گردشگر داخلی و خارجی به استان آذربایجان‌غربی طی نیمه اول امسال ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷ افزایش پیدا کرد. بخش قابل‌توجهی از این اتفاق مثبت مربوط به احیای دریاچه ارومیه است.
پیشنهادهایی برای فربه شدن گردشگری/ایجاد شبکه گردشگری انگلیسی
یک کارشناس حوزه بین الملل و گردشگری گفت:با توجه به اهمیت نقش رسانه در معرفی تصویر مثبت از ایران، ضرورت راه اندازی تلویزیون گردشگری ایران به زبان انگلیسی و ترجمه آن به زبان های دیگر لازم است.
غلامحسین ابراهیمی‏ که سابقه فعالیت در بخش های اقتصادی و گردشگری کشورهای تونس، اردن، لهستان، لیتوانی ، مالزی و ازبکستان دارد درباره گردشگری ایران به خبرنگار مهر گفت: صنعت گردشگری ، صنعت چند وجهی و متنوعی است که از جهات مختلف می تواند تغذیه و فربه شود و البته به همان میزان از جهات محتلف هم می تواند تاثیر پذیری منفی داشته باشد و تضعیف شود. بنابراین برای فربه کردن هدفمند و ارتقا صنعت گردشگری ایران می توان از مکانیزم های مختلفی استفاده کرد. به عنوان مثال چندین منشور گردشگری در سطح بین المللی در قالب منشور جهانی اخلاق گردشگری مصوب سالهای ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ میلادی و یا منشور بین المللی حفاظت و مرمت یادمانها و محوطه ها مصوب ۱۹۶۴ و منشور گردشگری فرهنگی مصوب مجمع عمومی ایکوموس 1999 وجود دارد. ولی در سطح ملی ما هنوز به استثنای موارد معدود چون منشور حقوق گردشگر، منشوری دیگر که در سطوح و اشکال مختلف ماهیت گردشگری کشور را پوشش دهد، ارائه نشده است. بسیاری از این منشور های گردشگری می توانند حقوق و تکالیف گردشگر و مجری و فعالان حوزه گردشگری و همچنین دولت را تعریف کند و از بی نظمی و یا خسارات فرهنگی، معنوی، مادی و یا زیست محیطی در حوزه های مختلف گردشگری جلوگیری کند.
دیپلماسی گردشگری فیلم
رایزن درجه یک سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاشکند گفت: گردشگری فیلم خوشبختانه در سالهای اخیر در سطح محدود و البته پراکنده مشاهده می شود که سطح ضعیف آن را می توان در تهیه فیلم های مشترک با کشورهای دوست اشاره کرد که بعنوان نمونه می توان به فیلم های سلام بمبئی با کشور هند، فیلم گذشته اصغر فرهادی بین ایران و فرانسه و فیلم تولدی دیگر عباس رافعی بین ایران و لبنان و بیش از ۸ فیلم دیگر اشاره کرد. نکته مهم در گردشگری فیلم، نقش آن در معرفی جاذبه های گردشگری یک کشور با نمایش آنها در قالب متن فیلم و یا بزرگ نمایی آنهاست،(انتخاب مکان فیلم برداری ) تجربه موفق در این حوزه را می توان در نقش فیلم هایی چون ارباب حلقه ها در معرفی کشور نیوزیلند، فیلم مریخی ، علاء الدین و سیاره سرخ در معرفی اردن اشاره کرد . اگرچه اردن گفته می شود بیش از ۱۰۰ فیلم در این کشور تصویر برداری شده که به نوعی برند تجاری و گردشگری اردن را شکل داده اند. آمارها هم نشان می دهد بخش قابل توجهی از گردشگران بین المللی (حدود ۴۰ میلیون نفر)، انتخاب مقاصد گردشگری خود را بر اساس سابقه و تصویر ناشی از دیدن فیلم هایی معروف دانسته اند.
وی بیان کرد: باید توجه داشت که بهتر است فیلم ها ، تصویر گر مثبت و یادآور خاطرات خوش از نام ایران باشد. به یاد دارم در یکی از کشورهای اروپایی ، جوانی دانشگاهی که تحت تاثیر یکی از فیلم های ایرانی جشنواره ای قرار گرفته بود، سوالات عجیب و نادرستی را مطرح می کرد که به نظر می رسید متاثر از تصویر نامطلوب برخی از اینگونه فیلم ها بوده است. بدیهی است فیلم هایی که تصویر تیره و تار و یا گمراه کننده از کشور به مخاطب خارجی ارائه دهند مورد نظر نگارنده نبوده و به لحاظ روانشناسی بازار نیز توصیه نمی شود.
تاثیر هنر موسیقی شرق
این کارشناس بین الملل بیان کرد: شاید کمتر شنیده باشید که موسیقی نیز بتواند در جذب گردشگری به کشور کمک کند ولی در حقیقت موسیقی نیز یکی از ابزارهای جاذب در گردشگری فرهنگی به شمار می رود . به یاد دارم در سال ۱۳۹۱ در لیتوانی با همکاری یک مجری لیتوانیایی کنسرت های موسیقی شرقی از استاد کیوان کلهر برای دو روز برنامه موسیقی در شهر ویلینیوس و کائوناس دعوت کردیم‏ ، در سرمای بالغ بر ۱۵ درجه زیر صفر، جمعیتی بالغ بر دو هزار نفر در یکی از کلیساهای ارتدوکس آن شهرها برای شنیدن صدای ساز کمانچه استاد کلهر جمع شده بودند و بعد از آن سفر،‌ آمارها از افزایش دو برابری سفر گردشگران لیتوانیایی نسبت به قبل حکایت داشت که در صحبت گردشگران به تاثیر موسیقی سنتی ایرانی در علل سفر به ایران اشاره می شد. پس چه خوب است دست اندرکاران حوزه موسیقی از این هنر به شکل هدفمند تری بهره برداری کنند به طوری که امکان اجرای برنامه های موسیقی سنتی ایرانی را در قالب گروههای کوچک ( اقتصادی و کم هزینه) و حتی دو نفره تسهیل کنند و در مرحله دوم نوازندگان بین المللی را تربیت کرده تا بتوانند با نوازندگان مطرح کشورهای هدف گردشگری، برنامه های مشترک اجرا داشته باشند. چرا که هر کشوری زبانی خاص برای ارتباط و گفت و گو دارد که لازم است با هر کشوری به همان زبان و فرهنگ خودش صحبت شود. بعنوان مثال بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی آسیای میانه و غرب آسیا و خاورمیانه ، زبان هنر و موسیقی در بین آنها غالب تر و شایع تر است بنابراین موسیقی سنتی ایرانی می تواند عامل وصل خوبی برای این ارتباط فرهنگی و بالطبع ارتباط گردشگری باشد.
استفاده از مشاوران گردشگری خارجی
این فارغ التحصیل کارشناسی ارشد روابط بین الملل ادامه داد: گردشگری یک صنعت سیال‏ ، روزآمد و روبه رشدی هست و هر روز بر دانش کشورهای صاحب سبک و پیشرو افزوده و همچنین در شیوه های مدیریت اجرایی و تبلیغاتی آن ،‌ تغییر ایجاد می شود. پس مناسب است همانطور که در زمینه فوتبال از مشاور و یا مربی خارجی استفاده می شود، از مشاور مجرب خارجی در پروژه های اجرایی و گردشگری و یا در تدوین برنامه ها و استراتژی های گردشگری استفاده شود. این تجربه در خیلی از کشورهای عربی و آسیایی وجود دارد. چنانچه در دو سال اخیر بعنوان مثال در ازبکستان به دستور رئیس جمهور این کشور ،‌ آقای صادق بابک، سرمایه گذار حوزه گردشگری آنتالیای ترکیه ( سناتور سابق این ایالت) را بعنوان مشاور خارجی گردشگری سازمان گردشگری انتخاب کردند.
راه اندازی شبکه گردشگری ایران به زبان انگلیسی
این کارشناس گردشگری گفت: با توجه به اهمیت نقش رسانه در معرفی و ایجاد تصویر مثبت از ایران، ضرورت راه اندازی تلویزیون گردشگری ایران به زبان انگلیسی و ترجمه آن به زبان های دیگر بیش از پیش احساس می شود. خصوصاَ که تجربه کشورهای دیگر در ایجاد تلویزیون های گردشگری مانند (Tchannel.Tv) ترکیه به زبان عربی از جمله موارد موفق بوده است. بالطبع می توان در ابتدا از تلویزیون های اینترنتی چند زبانه که هزینه راه اندازی کمتری دارد شروع کرد تا به تدریج بتوان تصویر واقعی از ایران و داشته های گردشگری کشور را به زبان های زنده دنیا ارائه داد.
تکنولوژی فضای مجازی
وی افزود: ابزار عصر جدید، تکنولوژی های جدید ناشی از عصر دیجیتال و فضای مجازی هست. فن آوری های نوین و کسب و کارهای فضای مجازی در عرصه گردشگری لازم است بیشتر مورد توجه قرار گیرد. این توسعه را در بخش گردشگری (اعم از رزرو بلیط، فروش تور، رزرو هتل و غیره ) تا حدی انجام شده ولی در عرصه های دیگر مانند وبلاگ نویسی گردشگری و جذب وبلاگ نویسان بین المللی و طراحی نرم افزارهای تبلیغاتی موثر گردشگری برای کشورهای هدف و یا در حوزه آموزش و حوزه صنایع دستی هنوز فعالیت چندانی در کشور صورت نگرفته است.
تاسیس وزارت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اقدام خوب مجلس
به اعتقادوی ؛ یکی از اقدامات مثبت مجلس ، موافقت با تاسیس وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است چرا که امکان پاسخگویی بیشتر فراهم کرده است. البته اگر این امر با یک خانه تکانی در ساختار و محتوا نیز به شکل متولیان گردشگری کشورهای موفق همراه باشد بالطبع این وزارتخانه را چالاک تر و هدفمند تر خواهد کرد.
وی افزود: ایران که بیشتر در برگیرنده انواع گردشگری فرهنگی، تاریخی ، طبیعت، زیارتی و سلامت است، از ظرفیت هایی بسیاری برای توسعه برخوردار است ولی این توسعه مستلزم عوامل متعددی است. بدون شک در ابتدا لازم است موضوع گردشگری داخلی و فراهم کردن زیرساخت های آن برای جذب و رونق گردشگری مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر گفته می شود حدود ۴۶ میلیون سفر داخلی سالانه در کشور وجود دارد. تجربه چین در توسعه گردشگری نیز بر پایه تسهیل گردشگری داخلی بوده است چرا که موفقیت ایران در تسهیل و توسعه گردشگری داخلی در حقیقت دروازه ورود و جذب گردشگر خارجی است. با توجه به آمار کنونی جذب گردشگر خارجی که حدود ۷ میلیون گردشگر اعلام شده، رسیدن به هدف عالی جذب ۲۰ میلیون گردشگر خارجی که در چشم انداز ۱۴۰۴ عنوان شده، مستلزم ورود ایده های نوین در عرصه گردشگری ،تنظیم استراتژی هدفمند است. بدیهی است نقایص موجود در نظام گردشگری کشور چون معرفی برند گردشگری بین المللی (ظاهراً اقداماتی انجام شده) و همچنین تهیه مواد تبلیغاتی گردشگری و یا معرفی جاذبه های گردشکری کشور در سطح بین المللی، یکی از وظایف مهم در کنار سایر وظایف سازمانی وزارت خانه تازه تاسیس است.
ابراهیمی افزود: باید توجه داشت که گردشگری مقوله ای چند وجهی و میان بخشی هست و سازمانهای مختلفی در اجرای اهداف گردشگری موثر هستند. اما نکته مهمی که در حوزه گردشگری نباید فراموش کرد خاصیت سیال و ترسو بودن این صنعت است که مشابهت زیادی با بازارهای مالی بین المللی دارد. توجه به مقوله امنیت و ایجاد تصویر مثبت، موضوع مهمی است که لازم است توسط دست اندرکاران و تصمیم سازان این حوزه و در سطح کلان مورد توجه قرار گیرد.
غفلت از ارزآوری گردشگری تاریخی و مذهبی/میراثی که نباید فراموش شود
رونق صنعت گردشگری به‌ویژه گردشگری سلامت، تاریخی و مذهبی می‌تواند به توسعه اقتصاد بیمار ایران که سال‌ها از وابستگی آن به نفت انتقاد شده است، کمک کند و بستری برای ارزآوری در شرایط تحریم باشد.
بوتیک هتل در ایران؛ از دل شیر سرمایه‌گذاران تا چالش با ارزیابان گردشگری
به گزارش هتل‌نیوز، مدیر اجرایی بوتیک هتل نظامیه تهران تاریخچه پیدایش بوتیک هتل در دنیا را دهه 80 میلادی و بر اساس فلسفه‌های اقتصادی رایج در آن زمان می‌داند و معتقد است: در واقع از این زمان، سبک و شیوه زندگی‌های خاص و متفاوت وارد تفریحات مردم شد که مبدا آن نیز تفریحات شبانه در آمریکا بود.
ایران را حس کن
پروژه فم‌تریپ «Feel Iran» به‌معنای «ایران را حس کن» از سوی بخش خصوصی اواسط مهرماه برای نخستین بار در ایران برگزار شد. قبلاً شاید در اینستاگرام پروژه‌های فم‌تریپی را که از سوی کشورهای هندوستان، ایتالیا، یونان، ترکیه و اخیراً ازبکستان برگزار شده، دیده باشید؛ پروژه‌هایی که کشورهای مختلف برای جذب گردشگر با استفاده از تأثیرگذاری فعالان مجازی برگزار کرده‌اند.
برنامه نجات گردشگری مصر
دنیای‌اقتصاد : مصر به مدت ۸ سال از انقلاب ژانویه ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۷ با بحران‌های اقتصادی و سیاسی همراه بوده است. از سال ۲۰۱۷ با تصویب «برنامه اصلاحی» در بخش‌های مختلف اقتصادی به‌ویژه صنعت گردشگری در زمینه بهبود زیرساخت‌های گردشگری و احیا و ترمیم بخش‌های مختلف صنعت گردشگری و به‌کارگیری تمامی ظرفیت‌ها، صنعت گردشگری این کشور به رشد و توسعه چشمگیری دست یافت.
پنج ابتکار برای رونق گردشگری در ایران
تعیین مسیرهای گردشگری متنوع، تعیین تقویم جشنواره‌ها، معرفی سفیر، استفاده از ظرفیت مغفول و استفاده از چهره‌ها از جمله ابتکاراتی است که می‌توان از آنها برای رونق گردشگری ایران بهره برد.
تغییر جریان در بازار سفر *رفتارشناسی مسافران دبی و ترکیه طی یک دهه *رابطه ورود و خروج توریست با افت و خیز ارز
اقتصاد : سفرهای خارجی با مبدا و به مقصد ایران، کاملا جابه‌جا شد. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» درباره تاثیر «تغییر نرخ دلار» بر «جریان ورود و خروج توریست» در بازار گردشگری ایران نشان می‌دهد یک رابطه قوی و معنادار بین نرخ ورود و خروج مسافر و نرخ ارز وجود دارد که آمار ۱۰ ساله جریان توریست، وجود آن را تایید و منعکس کرده است.
ایران در رتبه دوم "سریع‌ترین رشد گردشگری جهان"
بر اساس گزارش جدید سازمان جهانی گردشگری، ایران با ۴۹ درصد رشد پس از اکوادور در رتبه دوم سریع‌ترین کشورها از حیث رشد جذب گردشگر خارجی قرار گرفت.
راز محرومیت از درآمد گردشگری
گردشگران آتی» بازار ایرانگردی به همراه «سیاست مناسب» برای پاسخ به سبک جدید گردشگری معرفی شدند. مرکز پژوهش‌ها با بررسی کارنامه دولت در حوزه گردشگری، «نگاه غلط و تقلیل‌گرایانه» به این حوزه را عامل محرومیت از درآمد پایدار بازار توریسم اعلام کرده است.
فرمول تصویری جذب توریست
یک متخصص صاحب‌نظر در برندینگ اقتصادی، تجاری با حضور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران فرمول افزایش سهم ایران از بازار گردشگری جهانی را به فعالان و صاحبان کسب‌وکار بازار گردشگری معرفی کرد.
حرکت گردشگری ایران روی ریل جهانی
در چنین ایامی هرساله ویژه‌برنامه‌های متنوعی باهدف معطوف ساختن توجهات به موضوع گردشگری، مزیت‌ها و چالش‌های فراروی آن در سراسر جهان برگزار می‌شود تا تأکیدی دوباره بر نقش بی‌بدیل این صنعت در اقتصاد جهانی و توسعه پایدار جوامع باشد.
برای سفر به ایران جایزه تعیین کنید/ مسئله امنیتِ ایران در ذهن گردشگران حل شود، سفرها به اوج خواهند رسید
یک برنامه‌ریز تورهای گردشگران چینی معتقد است: ایران مردمی خونگرم و مهربان دارد که نسبت به خارجی‌ها آداب معاشرت را رعایت می‌کنند. بهتر است در بسته‌های سفر به ایران که به گردشگران خارجی معرفی می‌‌شود، برای ایجاد انگیزه بیشتر، جایزه‌ای خاص تعیین شود.
موتور اشتغال پنج سال آینده
سازمان جهانی گردشگری به مناسبت روز جهانی گردشگری - ۲۷سپتامبر (پنج مهر)- با انتشار یک بیانیه خطاب به دولت‌ها، بازار خدمات و مراکز توریستی تفریحی را پرجنب وجوش‌ترین بازار کار ۵ سال آینده معرفی کرد.
گردشگری؛ بخش شغل‌سازی که شغل نمی‌سازد/ بی‌توجهی به ظرفیت‌های محلی برای ایجاد شغل
افزایش درآمد می‌تواند ایجاد شغل کند، اما این فقط در مورد اقتصاد‌هایی صادق است که سالم و شفاف بوده و دچار کج‌کارکردی نباشند. در اقتصاد‌های بیمار و در جوامعی که برنامه‌های توسعه درستی وجود ندارد، افزایش درآمد به فاصله طبقاتی می‌انجامد و بیکاران همچنان بیکار می‌مانند.
۲۰ دلیل برای اثبات نقش گردشگری پایدار در توسعه
بیش از ۵۰ سال از زمانی که بانک جهانی نخستین پروژه «گردشگری برای توسعه» خود را در دو کشور آفریقایی یعنی مراکش و تونس آغاز کرد، می‌گذرد و هنوز بحث نقش گردشگری در توسعه پایدار جوامع داغ است.
سبقت گردشگری از رشد اقتصاد جهانی
سازمان گردشگری جهانی ملل متحد (UNWTO)، با انتشار گزارشی اعلام کرد: گردشگری از چهار مسیر این قدرت را دارد که کشورها را در رشد مثبت اقتصادی پشتیبانی کند.
بهشت گردشگران در سال ۲۰۱۹
آماده‌ترین کشورها برای جذب توریست خارجی با بررسی وضعیت ۹۰ شاخص در بازارهای گردشگری معرفی شدند. گزارش مجمع جهانی اقتصاد از «رقابت‌پذیری سفر و گردشگری ۲۰۱۹» در ۱۴۰ کشور نشان می‌دهد اسپانیا برای سومین دوره متوالی، بهترین کشور برای گردشگران خارجی شناخته شده است.
رمز ورود نجومی توریست چینی
مقامات حوزه گردشگری برای جذب بیشتر توریست خارجی،«گردشگران چینی» را هدف اصلی قرار داده‌ و برنامه رشد نجومی ورود توریست از چین را طراحی کرده‌اند. در حال حاضر سهم گردشگران چینی از کل گردشگران خارجی وارد شده به کشورمان، نیم درصد و معادل ۵۲ هزار نفر است اما مقرر شده این میزان ورود توریست چینی به ایران ظرف ۵ سال آینده، ۳۸ برابر شود و به ۲ میلیون نفر برسد.
۸ تاکتیک ترکیه برای توریست خارجی
ترکیه با داشتن اماکن تاریخی، تفریحی و میراث غنی فرهنگی یکی از «کانون‌های گردشگری جهان» به‌شمار می‌آید و در چند دهه اخیر صنعت گردشگری رشد فزاینده‌ای در اقتصاد این کشور داشته است.
ثبت رکورد ۴/ ۱ میلیارد سفر در سال ۲۰۱۸
رسانه بریتانیایی «گاردین» در گزارش اخیر خود به بهانه آغاز موج سفرهای تابستانی به بررسی بازار گردشگری جهان پرداخته و با پیش‌بینی افزایش تعداد سفرها نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، توسعه فناوری‌های دیجیتال، خدمات مبتنی بر اینترنت و افزایش پروازهای ارزان‌قیمت را مهم‌ترین عوامل توسعه توریسم در ابعاد بین‌المللی برمی‌شمرد.
اثر خنثای ترامپ بر گردشگران آمریکایی
وب‌سایت تحلیلی و خبری آمریکایی SKIFT که در حوزه گردشگری فعال است در گزارشی با اشاره به تحریم‌های ایران توسط آمریکا نوشته است این تحریم‌ها تا امسال هیچ اثری بر علاقه‌مندی توریست‌های آمریکایی برای سفر به ایران نداشته‌ است و با آنکه دولت ترامپ تلاش می‌کرد مانع از سفر شهروندان این کشور به ایران شود؛
۲۴ ثبت جهانی و ضعف در جذب گردشگر
جنگل‌های هیرکانی پس از ۱۳ سال تلاش کارشناسان «IUCN» در اجلاس یونسکو به ثبت جهانی رسید و آثار ثبت جهانی ایران را به عدد ۲۴ رساند. ثبتی که بسیاری از کارشناسان گردشگری، میراث‌فرهنگی و محیط‌زیست امید دارند باکمک آن بتوان در حفظ بهتر این جنگل‌های ارزشمند که قدمتی بیش از ۵۰ میلیون سال دارد، قدم‌های موثرتری برداشته شود.
پنج دلیل ناکامی ایران در گردشگری
اقتصاد : در سال ۲۰۱۸ سهم مستقیم گردشگری از تولید ناخالص داخلی در ایران ۷/ ۱۰ میلیارد دلار معادل۵/ ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی کل کشور را تشکیل داده که در بین ۲۳ کشور مورد بررسی سند چشم‌انداز، نوزدهمین کشور است.
بهره‌گیری از فضای ابری (Cloudها) در هتل‌ها
مسعود غلامی‌/ دانشجوی دکترای تخصصی بازاریابی هتلداریامروزه روند سرمایه‌گذاری در حوزه رایانش ابری (Cloudها) به شدت افزایش پیدا کرده است. هزینه‌های زیرساخت‌های مبتنی بر IT و فناوری اطلاعات به‌سرعت در حال افزایش بوده و حجم با اهمیتی از هزینه‌های هتل را شامل می‌شود.
عواید توریستی ترکیه از تعطیلات فطر
پیش‌بینی می‌شود تعطیلات عید فطر در ترکیه اقتصاد این کشور را با جریان ۵میلیون نفر از مردم که به سفر خواهند پرداخت، رونق ببخشد؛ اتفاقی که گردش مالی ۱۰میلیارد لیری، معادل ۶/ ۱ میلیارد دلاری را رقم خواهد زد.
سرمایه‌گذاران در کلانشهرها در انتظار زمینِ رایگان نباشند
یکی از مشوق‌هایی که سازمان میراث و گردشگری برای توسعه گردشگری ارائه می‌دهد، تامین اراضی مورد نیاز است. به استناد ماده ۶ قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی و ماده ۲۲ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت نیز، دستگاه‌های واگذارکننده زمین مانند امور و اراضی، مسکن و شهرسازی موظف هستند، اراضی مورد نیاز را برای تاسیسات گردشگری در اختیار سازمان قرار دهند، تا سازمان در قالب فرصت‌های سرمایه‌گذاری، آن را در اختیار سرمایه‌گذاران داخلی یا خارجی واجد شرایط قرار دهد.
«تعطیلی پنج‌شنبه» به نفع گردشگری
اخیرا طرحی در مجلس مطرح شده است که ادارات مراکز استان‌ها دو روز در هفته تعطیل باشند. برخی نمایندگان مجلس با ارائه این طرح پیشنهاد داده‌اند روز پنج‌شنبه تمام مراکز اداری، آموزشی و قضایی در کلیه استان‌ها و شهرستان‌ها مانند تهران تعطیل شوند.
عملکرد جهانی گردشگری در ۲۰۱۹
جدیدترین گزارش بارومتر سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) نشان می‌دهد تعداد گردشگران ورودی بین‌المللی در سه ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴درصد رشد داشته؛ رشدی که البته پایین‌تر از ۶درصد رشد میانگین در دو سال اخیر بوده است.
۴ بازار اصلی گردشگری سلامت
تحلیل‌های آماری نشان می‌دهد بخش قابل ملاحظه‌ای از گردشگران ورودی، به‌ویژه گردشگران همسایه، که به کشور می‌آیند با هدف درمان است.
دولت گردشگری را باور کند
«متولیان دولتی، سفر و گردشگری را عمیقا باور کنند. سفر دیگر یک امر تفننی و کالایی لوکس و تزئینی نیست. »
بهای هر سفر داخلی در بهار۹۷
ایرانی‌ها برای سفرهای داخلی خود در بهار سال ۹۷ حدود ۱۱هزار و ۳۶۷ میلیارد و ۲۰۸ میلیون و ۴۰۰هزار تومان هزینه کرده‌اند؛ رقمی که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، ۱۰ درصد رشد داشته است. طبق آمار اعلام‌شده از سوی مرکز آمار ایران، مجموع سفرهای داخلی در مدت زمان گفته‌شده ۱۱۲میلیون و ۲۷۲هزار و ۴۲۳ سفر بوده است.
دو مانع «برنامه جامع گردشگری»
ضعف برنامه‌ریزی همواره یکی از تهدیدهای اصلی توسعه گردشگری کشور بوده است؛ چه برنامه‌ریزی کوتاه مدت و چه بلندمدت.
پیامد حریق برای توریسم پاریس
دومین جاذبه مهم پاریس و میراث ۸۵۰ ساله این شهر، دوشنبه شب به دام حریق افتاد تا به‌عنوان یکی از تلخ‌ترین حوادث در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، قلب مردم فرانسه و حتی مردم جهان را بفشارد. «کلیسای نوتردام» که در قالب یک طرح ۲۰ساله درحال مرمت بود، تاکنون از پرطرفدارترین جاذبه‌های‌ گردشگری در فرانسه بوده که به نوبه خود گردشگران بیشتری را نسبت به هر کشور دیگری در زمین جذب می‌کند.
پسرفت سهم گردشگری در اقتصاد خاورمیانه
براساس جدیدترین گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC)، مشارکت سفر و گردشگری در GDP خاورمیانه طی سال ۲۰۱۸ حدود ۷/ ۸ درصد از کل اقتصاد این منطقه بوده است؛ رقمی در حدود ۲۳۷ میلیارد دلار. این عدد نسبت به سال ۲۰۱۷، تنها ۶/ ۰درصد رشد داشته است. این درحالی است که مشارکت کلی حوزه سفر و گردشگری در تولید ناخالص داخلی در خاورمیانه طی سال ۲۰۱۷، ۲۲۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بود و سهمی معادل ۹/ ۸ درصد از کل تولید ناخالص داخلی خاورمیانه را به خود اختصاص می‌داد.
گام اروپا برای حفظ «میراث» از سیل
سیل اخیر در ایران، علاوه بر آنکه خسارت‌های بسیاری به جان و اموال شخصی مردم وارد آورد، حدود ۳۰۰میلیارد تومان نیز به آثار تاریخی کشور، به‌عنوان سرمایه‌های ملی، خسارت زده است. این درحالی است که اگر در این زمینه پیش‌بینی و استحکام‌بخشی صورت می‌گرفت، شاید رقم این خسارت‌ها کمتر بود.
افت سهم گردشگری در GDP ایران
براساس جدیدترین گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC)، مشارکت بخش سفر و گردشگری در تولید ناخالص داخلی ایران از ۳/ ۷درصد در سال ۲۰۱۷ به ۵/۶ درصد در سال ۲۰۱۸ میلادی رسیده است؛ این درحالی است که پیش‌بینی می‌شد درصد این مشارکت به ۷/ ۶ در سالی که گذشت برسد.
نمره گردشگری ۹۷
براساس آخرین آمارهای منتشر شده، سفرهای خروجی طی ۹ ماه سال ۹۷، ۵ میلیون و ۹ هزار و ۳۸۱ نفر و سفرهای ورودی۶ میلیون و ۷۴ هزار و ۸۵۰ نفر اعلام شده‌ بود. این در حالیست که طی مدت مشابه در سال ۹۶، ۸ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۳۱۷ نفر سفر خروجی و ۳ میلیون و ۸۹۳هزار نفر سفر ورودی ثبت شده بود؛ آماری که نشان می‌دهد سفر اتباع و گردشگران خارجی به ایران حدود ۵۶ درصد رشد داشته؛ اتفاقی که موجب شد تا تراز گردشگری ایران در این ۹ماه مثبت شود.
تجربه کره جنوبى در استفاده چهارفصل از کوهستان
بخش گردشگری، در بسیاری از مقاصد کوهستانی رشد اجتماعی- اقتصادی و توسعه جامعه بومی را بر عهده دارد. نواحی کوهستانی با چالش‌های بسیاری از جمله شرایط آب‌و‌هوایی دشوار، حساسیت به مخاطرات طبیعی و دور از دسترس بودن، مواجه هستند. چنین مشکلاتی می‌‌توانند سبب ممانعت از فعالیت‌های اقتصادی، توسعه زیرساخت‌ها و تولید صنعتی در نواحی کوهستانی شوند.
معرفی ۵ زن شاخص گردشگری دنیا
تحقیقات جامع سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) نشان می‌دهد سیاست‌های گردشگری به‌طور فزاینده‌ای به برابری جنسیتی می‌پردازد و زنان در صنعت گردشگری بیشتر از سایر صنایع، کلیشه‌های جنسیتی را به چالش می‌کشند. در همین راستا،UNWTO امسال به مناسبت روز جهانی زن برای چهارمین سال متوالی پنج زن شاخص گردشگری دنیا را معرفی کرد.
سه اولویت اول سرمایه‌گذاری در صنعت اقامت
درحالی که بسیاری از مسوولان بر این باورند که برای جذب گردشگر ورودی، ایران نیاز به هتل‌های ۴ و ۵ ستاره بیشتری دارد، بسیاری از فعالان گردشگری و متخصصان این حوزه معتقدند حالا این اقامتگاه‌های بومی و سنتی هستند که می‌توانند گزینه‌های خوبی برای جذب گردشگران خارجی باشند.
سه شکل از خدمات فناوری به هتل‌ها
فناوری‌های نوین در عرصه خدمات به‌سرعت در حال تغییر محیط کسب و کار هتلداری است. تقریبا همه روزه محصولات جدیدی برای بهبود خدمات مهمان طراحی ‌شده و همچنین خبرهایی درخصوص بهبود آنهایی که در حال حاضر استفاده می‌شود، به گوش می‌رسد.
»تئوری بازی» چگونه در زنجیره تامین گردشگری به کار گرفته می‌شود؟
از روش‌های کمّی بسیار مناسب در زنجیره تامین گردشگری، تئوری بازی است که قادر به بررسی پیچیدگی مشکلات مدیریت زنجیره تامین گردشگری است. تئوری بازی، به‌صورت گسترده‌ای به منظور درک تصمیم‌گیری در مواقع اقتصادی و اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نتایج آن به تصمیمات دو یا چند فرد تصمیم‌گیرنده بستگی دارد.
کمک‌رسانی فناوری به شخصی‌سازی تجربه میهمانان هتل
بهبود تجربه میهمان بستگی به توانایی شناسایی علایق و تمایلات میهمان دارد. این کار نیازمند برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات بسیاری است. بهترین راه برای تعیین آن، جمع‌آوری داده‌ها از منابع و ترکیب و آنالیز آنها به‌طور موثر است.
کودکان چگونه بر روند سفر اثر می‌‌گذارند؟
گردشگری کودک نوعی از گردشگری است که نیازهای گروه ذی‌نفع ناهمگن بین سنین ۳ تا ۱۳ سال را هدف قرار می‌دهد. کودکان در این گروه سنی بازدیدکنندگان باارزشی هستند که در شاخص‌هایی که گردشگری می‌‌تواند ارائه دهد، دانش خود را گسترش می‌دهند.
هویت بیومتریک و خدمات مبتنی بر مکان در هتل‌ها
دنیای فناوری هتلداری به‌شدت در حال گسترش و تغییر است‌. در حال‌حاضر در بسیاری از هتل‌ها مهمانان ‌می‌توانند از تکنولوژی روباتیک و هوش مصنوعی به‌صورت صوتی جهت خدمات موردنیاز در اتاق اعم از سفارش غذا، خانه‌داری یا درخواست ماشین استفاده کنند.
«مدیریت دوسو توانی» در صنعت گردشگری چگونه عمل می‌کند؟
احتمالا مدیران موفق و در عین حال عجیب و غریب به پست شما هم خورده باشد؛ آنهایی که به راحتی با یک موضوع مهم و پیچیده موافقت می‎کنند اما درخصوص یک تصمیم ساده ممکن است ساعت‌ها فکر کنند و آن را نپذیرند. یا در مثالی دیگر، در مقابل یک اشتباه مهم و بحرانی هیچ عکس‌العمل خاصی را نشان نمی‌دهند اما با یک خطای پیش پا افتاده به شدت عصبانی می‌شوند.
تاثیر انفجار اطلاعات بر بازاریابی دیجیتال گردشگری
«انفجار اطلاعات» اصطلاحی است که حدود ۵ دهه پیش وارد علوم ارتباطات شد؛ روزگاری که هنوز اینترنت بر زندگی اکثر انسان‌ها سایه نیفکنده بود.
روندهای اقتصاد گردشگری جهان در ۲۰۱۸
با وجود آنکه در سال ۲۰۱۸ اروپا همچنان یکی از مقاصد داغ برای گردشگران بوده است اما منطقه آسیا اقیانوسیه توانسته است در زمینه «نرخ رشد» گردشگران داخلی و بین‌المللی نسبت به چهار منطقه دیگر جهان در صدر قرار بگیرد به‌نحوی که سهم اقتصاد گردشگری نسبت به تولید ناخالص در منطقه آسیااقیانوسیه از ۳/۷ درصد به ۶/۱۰ درصد افزایش یافته است.
استفاده از شش سیگما در صنعت هتل
پس از موفقیت اولیه در سازمان‌های تولیدی، شش سیگما به تدریج در سازمان‌های خدماتی از جمله هتل‌ها به‌طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. اگر چه صنعت هتلداری علاقه بیشتری در این حوزه از خود نشان داده و بسیاری از هتل‌ها از این روش منافع ملموس را به دست آورده‌اند، اما دامنه آنان بسیار محدود است.
تغییر فرهنگ مصرف مشتریان هتل در پی توسعه فناوری
انفجار فناوری در صنعت هتلداری رخ داده است. برای میهمانانی با تسلط بر تکنولوژی‌های هوشمندانه، دیگر اتاق هتل فقط یک مکان برای استراحت در شب نیست. اکنون دیگر داشتن تلویزیون HD در اتاق‌های هتل‌ها برای رفع نیازهای فناوری میهمانان کافی نیست.
اثر ۵ ابرروند جهانی بر گردشگری
جهان در حال تغییر و تحول است و از سویی میزان، گستره و پیچیدگی این «تغییرات» مشابه با هیچ‌یک از تجربه‌های پیشین بشر نیست که می‌تواند آنچه به‌عنوان هنجار شناخته می‌شود را به‌لرزه درآورد. این نیروهای همگرا یا «ابرروندها» فرصت‌های عظیمی را برای آن دسته افراد که آنها را به‌درستی شناسایی کنند و استراتژی‌های خود را بر اساس آنها هماهنگ سازند، فراهم می‌کند.
تعهد دربرابر «اساس تولیدات گردشگری»
یکی از شاخص‌های تعیین‌کننده در مباحث برنامه‌ریزی و مدیریت صنعت گردشگری توجه به محیط‌زیست و عوامل موثر بر آن است. کاهش چشمگیر منابع طبیعی از یکسو و افزایش جمعیت و رقابت بر سر بهره‌برداری از این منابع از سوی دیگر، سبب شده که امروزه حساسیت‌ها نسبت به نحوه استفاده از محیط‌‌زیست به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یابد.
ثبت ۴/ ۱ میلیارد سفر بین‌المللی در ۲۰۱۸
جدیدترین گزارش سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) نشان می‌دهد تعداد گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۱۸ با رشد ۶ درصدی همراه بوده و به ۴/ ۱ میلیارد نفر رسیده است؛ این رقم درحالی ثبت می‌شود که در سال ۲۰۱۷ مجموع یک میلیارد و ۳۲۳ میلیون سفر گردشگری انجام شده بود و نسبت به سال قبل از آن رشد ۸۴ میلیونی سفرها را نشان می‌داد.
فرمول افزایش رضایت گردشگران زمستانی
درحالی که طبیعت و ارتفاعات ایران قابلیت بالایی برای توسعه گردشگری زمستانی دارند، اما همچنان در زمینه گسترش آن و جذب گردشگر ورودی و داخلی، فعالیت‌های گسترده و مدونی انجام نگرفته است؛ موضوعی که البته چندی پیش معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی نیز بر آن صحه گذاشت.
۱۰ روند سفر در سال ۲۰۱۹
گردشگران در هر سال روش‌های جدیدی را برای افزایش هیجان در سفرهای خود به کار می‌گیرند که این روش‌ها همواره در حال تغییر هستند.
وقتی نفت، عرصه را برای گردشگری تنگ می‌کند/ محرومیت در گردشگری
محرومیت در مناطق جنوبی کشور محدود به راه، آب و جاده نمی شود، بسیاری از بخش‌های محروم جنوب کشور پتانسیل این را دارند تا به مقاصد گردشگری تبدیل شوند ولی تاکنون مورد غفلت واقع شده‌اند.
خوش‌بینی خصوصی‌ها به طرح «سفر ارزان»
ارزان‌‌سازی سفر داخلی دغدغه‌ای است که در طول سال‌ها، مسوولان ادوار سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری داشته‌اند؛ اما تا به امروز با وجود ارائه طرح‌های مختلف از جمله طرح تقسیط هزینه‌های سفر، بنزین مسافرتی، سفرکارت ملی و یارانه سفر اتفاق منجر به نتیجه در این زمینه رخ نداده است.
همه چیز درباره اینفلوئنسرهای مجازی در دنیای گردشگری
اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ لغتی که پس از فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی شاید به گوشتان خورده باشد اما با معنای آن زیاد آشنا نباشید. استفاده از افراد تاثیرگذار یا همان «اینفلوئنسر»ها در فرآیند بازاریابی گردشگری به «اینفلوئنسر مارکتینگ» در صنعت توریسم معروف شده است.
گمان می‌کنند ایران «ترسناک» است
سفیر مؤسسه بین‌المللی صلح از طریق گردشگری گفت: در بیرون از ایران گمان می‌کنند اینجا چه کشور ترسناکی است، هرچند که این نگرش از یک دستور کار سیاسی ناشی می‌شود. با این حال ایران از جمله کشورهایی است که باید به آن سفر کرد، تا متوجه شد چگونه است.
تعلق خاطر و مشارکت جامعه محلی در گردشگری توسعه پایدار را در پی دارد
امروزه هدف اصلی برنامه‌های مبتنی بر توسعه و حفظ و ترویج فرهنگ مردمی، ایجاد راهبردهای مشارکتی به ویژه در حوزه جامعه‌های محلی است. بی‌تردید با مشارکت جامعه‌های محلی در زمینه توسعه گردشگری نه‌تنها از کمرنگ‌شدن هویت اجتماعی و فرهنگی این جوامع جلوگیری می‌شود، بلکه این هویت تقویت خواهد شد.
فرمول جذب سرمایه خارجی به گردشگری
با برگشت تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام بسیاری از امیدها برای جذب سرمایه‌های خارجی به گردشگری که به‌دلیل برجام و لغو تحریم‌ها زنده شده بود، از میان رفت و گویا این اتفاق موجب شد فرآیند جذب سرمایه خارجی با اخلال مواجه شود و به خانه اول برگردد؛ اتفاقی که البته معاون سرمایه‌گذاری و طرح‌های سازمان میراث‌فرهنگی آن را نپذیرفته و معتقد است سرمایه‌گذاران گردشگری از ایران نرفته‌اند.
دو روی مثبت و منفی اثرات اقتصادی توریسم
بدون تردید یکی از نخستین و مهم‌ترین محرک‌های توسعه فعالیت‌های گردشگری در اغلب کشورها کسب منافع و عایدات اقتصادی است. اهمیت بالای ایجاد شغل‌های جدید و پایدار برای دولت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری از جمله دلایلی است که بسیاری از کشورها را به عرصه رقابت در بزرگ‌ترین صنعت خدماتی جهان، یعنی گردشگری کشانده است.
چرا گردشگران دیجیتالی کمتر به ایران رغبت دارند؟
«گردشگری که وارد ایران می‌شود به اطلاعات دقیق سفر در لحظه نیاز دارد این درحالی است که خیلی از سایت‌های ایران به روز نیست. جهانگردی که قصد سفر دارد اگر نتواند به موقع دیتا دریافت کند، رغبت کمتری برای سفرهای بعدی پیدا می‌کند.»
چرخه PDCA چگونه در صنعت هتلداری عمل می‌کند؟
هتلداری مستلزم تلاش‌های زیادی است و مدیران همواره باید اطمینان حاصل کنند تا همه کارها به درستی انجام ‌شود. ضمن آنکه فرآیندها باعث ارائه بهترین خدمات می‌شوند، حداکثر سودآوری نیز حاصل خواهدشد.
اولین کتابخانه ثابت گردشگری ایران به زبانهای زنده دنیا
کتابخانه گردشگر یزد، تنها کتابخانه ثابت گردشگری جهان است که درون بنایی تاریخی موسوم به «بام یزد» واقع در مرکزی‌ترین نقطه‌ بافت جهانی این شهر واقع شده است.
صنعت توریسم در ایران، نماد فرصت‌سوزی
در بیست سال اخیر بیشترین میزان درآمد حاصل از توریسم در سال 2014 به مقدار 4197 میلیون دلار به ارمغان آمده که در همین سال درآمد جهانی توریسم برابر با 1451 میلیارد دلار بوده و سهم ایران از یک صدم درصد نیز کمتر است.
گردشگری دریایی؛ سودآور ناشناخته
گردشگری دریایی و ساحلی به عنوان یکی از پربازده ترین وسواد آورترین حوزه گردشگری در جهان محسوب می شود که کشورهای زیادی با مطالعه و شناخت این حوزه پردرآمد، سعی کرده اند از ظرفیت های موجود آن در راستای تقویت سرانه ملی، افزایش قدرت اقتصادی خود و کسب درآمد بهره بگیرند.
ایران، در لیست مقاصد سفر ۲۰۱۹ «نیویورک‌تایمز»
از دید روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی، ایران پس از شهر هنگ‌کنگ و بالاتر از شهر هیوستون در رتبه چهل و پنجمین مقصد برتر برای گردشگران جای گرفته است.
تکنیک‌های پیاده‌سازی اصول کیفیت در هتلداری
توانایی هتل‌ها برای حفظ وضعیت رقابتی خود و برای ثبات کسب و کار در بازار رقابتی امروزه بسیار مهم است.
زیارت و گردشگری؛ از ابهام مفهومی تا آشفتگی سیاستگذاری
مساله اصلی نبود درک توانمندی زیارتی به‌عنوان یک سیاستگذاری اقتصادی و فرهنگی است. اصولا اگر برنامه‌ها و اولویت‌های مذهبی سیاستگذاری‌های مربوط به حرم را کنار بگذاریم، چیز خاصی باقی نمی‌ماند.
۴ محور چالش‌ سیاست‌گذاری در گردشگری سلامت ایران
شواهد نشان می‌دهد به‌رغم تلاش‌های صورت‌گرفته در سال‌های اخیر، گردشگری سلامت هنوز در ساختار نهادی کشور و مقررات موجود، جایگاه مناسبی ندارد و با هدف تبیین‌شده در سند چشم‌انداز که جایگاه نخست گردشگری سلامت ایران در میان کشورهای منطقه را ترسیم کرده، فاصله دارد.
۵ اشتباه در خرید وب‌سایت گردشگری
در این مطلب اشتباهات رایج در راه‌اندازی یک پایگاه دیجیتال مناسب یعنی وب‌سایت را شرح خواهیم داد.
سبک‌های نوظهور سفر در سال ۲۰۱۹
سال ۲۰۱۹ درحالی آغاز شده که بررسی‌ها نشان می‌دهد الگوی سفر در این سال با تغییراتی همراه خواهد بود. با توجه به تغییر شیوه‌های زندگی، امروزه گردشگران از روش‌های متنوع و جدیدی برای سفرهای تفریحی و کاری خود بهره می‌برند که به آنها اجازه می‌دهد سبک جدیدی از سفرها را در نقاط مختلف جهان تجربه کنند.
بزرگ‌ترین تاثیرهای اقتصاد گردشگری در سال ۲۰۱۸
شورای جهانی سفر و گردشگری در گزارشی به تاثیرهای بزرگ اقتصادی صنعت توریسم در ۲۰۱۸ میلادی و همچنین چشم‌انداز پیش روی آن در سال‌های آتی پرداخته است.
اثرات عظیم اقتصادی گردشگری ۲۰۱۸ به روایت WTTC
شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) در گزارشی به تاثیرهای بزرگ اقتصادی صنعت توریسم در ۲۰۱۸ میلادی و همچنین چشم‌انداز پیش روی آن در سال‌های آتی پرداخته است.
آشنایی با صنعت گردشگری در ایران
کشور ایران دارای جاذبه‌های فراوانی بوده و تنوع این جاذبه‌ها سبب جذب گردشگران داخلی و خارجی شده است.گردشگری در ایران از ظرفیت بالایی برای رشد برخوردار می باشد. از مهمترین مراکز گردشگری در ایران می توان مناطق تاریخی و فرهنگی، اماکن مقدس و مذهبی و جاذبه های دیدنی در شهرهای مختلف را نام برد.
۵ شیوه برای بازاریابی دیجیتال هتل
تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که ۸۷‌درصد از فعالان صنعت هتلداری داشتن یک وب‌سایت فعال که بر پایه تلفن همراه هماهنگ شده را مهم ارزیابی کرده‌ و ۷۱‌درصد از آنان داشتن امکان رزرو آنلاین را جزو امور مهم دانسته‌اند.
ضعف بازاریابی؛ پاشنه آشیل توریسم زمستانی
سال ۹۴ بود که حسن روحانی، رئیس‌جمهور به کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا و فرانسه سفر کرد؛ سفری که بعد از برجام رخ داد و در جریان این سفر سندهای بسیاری به امضا رسید.
یک تریلیون تومان سهم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از بودجه ۹۸
سهم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از بودجه ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومانی سال ۹۸ درحالی مشخص شد که مجلس به تازگی تبدیل این سازمان به وزارتخانه را بدون تحمیل هیچ‌گونه بار مالی به دولت، مصوب کرده است.
تجربه دبی در اجرای طرح گردشگری پایدار
در سال ۲۰۱۷ جمع‌آوری اطلاعات درباره فعالیت‌های کشورها و اقتصادهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، با هدف نشان دادن اینکه چگونه گردشگری پایدار می‌تواند عامل توسعه باشد، صورت گرفت.
ایران در لیست مقاصد ارزان کریسمس
وب‌سایت نشریه «فوربس» که یکی از معتبرترین و پرمخاطب‌ترین رسانه‌های فعال در حوزه کسب و کار در ایالات متحده به‌شمار می‌رود، به‌رسم هرسال فهرستی از مقاصد پیشنهادی خود برای سفر جذاب و ارزان در ایام تعطیلات سال نو ارائه کرده که در آن نام ایران به‌عنوان یکی از بهترین مقاصد سفر در سال ۲۰۱۹ نیز قرار گرفته است.
ما تماشاگران انقلابی بزرگ هستیم؟
صنعت گردشگری امروزه با دنیای دیجیتال، آمیختگی وسیع و عمیق دارد به طوری که شیوه‌های مسافرت مردم امروزی در دنیای دیجیتال تغییر کرده است. سال ۲۰۱۸ تحولات دیجیتالی که در حوزه گردشگری در سال‌های اخیر آغاز شده بود، انقلاب جدیدی را در صنعت گردشگری سبب شد. کشورهای در حال توسعه چاره‌ای جز «پذیرش» انقلاب صنعتی چهارم ندارند و کشورهای فقیر هم «تماشاگران» همیشگی چنین انقلاب‌هایی هستند.
کلید توریسم زمستانی در دست گردشگران مسلمان
ایران با طبیعت منحصر به فردش این پتانسیل را دارد تا چهار فصل سال نیز گردشگر جذب کند. با توجه به این موضوع فصل زمستان نیز فرصتی است که از دو مقصد طبیعی عمده یعنی کوهستان و کویر بهره ببرد؛ کویرهایی که خوشبختانه تا حدودی میان گردشگران داخلی و خارجی شناخته شده‌اند و گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند.
۵ استراتژی برای بازاریابی دیجیتالی هتل‌ها
نوآوری‌های بازاریابی دیجیتال در صنعت هتلداری با سرعت بسیاری در حال خلق راه‌های ارتباطی بهتر برای جذب مشتریان هستند.
غفلت از قدیمی‌ترین نوع گردشگری در همدان
گردشگری وسیله‌ای است که افراد را با مذاهب و فرهنگ‌های متفاوت به یکدیگر پیوند می‌دهد و به آنها کمک می‌کند تا همدیگر را با وجود تنش‌های سیاسی و اجتماعی، بهتر درک کنند. از نظر سازمان جهانی جهانگردی، مذهب به عنوان یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌های سفر شناخته شده است.
خلأ برگزاری رویداد گردشگری در «بلندترین شب»
میراث ناملموس از جمله پتانسیل‌هایی است که می‌توان برای جذب گردشگر از آن بهره برد؛ پتانسیلی که البته مغفول مانده و تاکنون از آن استفاده نشده است.
دو گروه اثرات اجتماعی- فرهنگی گردشگری
چنانچه می‌دانیم فرآیند گردشگری، بدون اثرات جانبی نیست و می‌تواند از جنبه‌های مختلف اثراتی را برای گردشگر و مقصد به دنبال داشته باشد. بخشی از این اثرات، اثرات فرهنگی- اجتماعی است.
تبارشناسی استارت‌آپ‌های گردشگری در ایران
تاثیر استارت‌آپ‌ها در توسعه گردشگری و استفاده از نیروهای خلاق در چند سال اخیر به صورت محسوسی دیده‌ می‌شود؛ اتفاقی که موج تازه‌ای در این صنعت به راه انداخته و حتی کسب و کارهای بزرگی را به وجود آورده است.
پیش‌بینی «تلگراف» از رشد مقاصد جهانی سفر
کمتر از دو هفته تا پایان سال ۲۰۱۸ باقی مانده است و برخی رسانه‌های جهانی فرصت مناسبی برای بررسی عملکرد و میزان موفقیت کشورهای مختلف جهان در جذب گردشگر طی ۱۲ ماه گذشته یافته‌اند.
مراحل شش‌گانه تعیین جایگاه هتل در بازار
یک هتل برای ایجاد توانمندی رقابتی در بازار، نیازمند آن است که جایگاه خدمات خود را در بازار مشخص کند. محققان برای این کار، فرآیند شش مرحله‌ای پیشنهاد کرده‌اند.
سه راهکار عملی برای بهبود بازاریابی گردشگری
به باور برخی کارشناسان، مهر نخوردن گذرنامه گردشگران ورودی، ارزان شدن ایران به عنوان مقصد گردشگری به دلیل افزایش نرخ ارز و... هیچ‌کدام نتوانسته است آن‌طور که باید ایران را به عنوان یک مقصد ارزان به گردشگران خارجی معرفی کند.
ابزار دیجیتال مارکتینگ برای توسعه توریسم
استفاده از ابزارها و دانش دیجیتال مارکتینگ برای رونق کسب و کارهای گوناگون از جمله گردشگری بسیار اهمیت دارد؛ چرا که گردشگری به سبب ماهیت‌ و ویژگی‌های خود، بسیار زودتر از صنایع دیگر به جهان دیجیتال مارکتینگ وارد شد و از آن بهره برد.
رونمایی از هشت کلان‌روند جهانی گردشگری
شرکت تحقیقات بازار «یورومانیتور اینترنشنال» در گزارشی، به بررسی کلان‌روندهایی پرداخته که به باور این بنگاه، صنعت گردشگری جهان را در آینده شکل می‌دهند.
چگونه «گیمیفیکیشن» به کمک کسب‌وکارهای گردشگری می‌آید؟
گیمیفیکیشن (Gamification) یا بازی‌سازی که گاهی هم به بازی‌آفرینی ترجمه می‌شود، از جمله زیرمجموعه‌های دانش طراحی برای تغییر رفتار یا Behavioral Design است که طی سال‌های اخیر، در فضای دانشگاهی و نیز محیط کسب و کار مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.
بررسی ذائقه سفر گردشگران آذربایجانی
مردم جمهوری آذربایجان با ۹۸۹ هزار و ۸۳۶ سفر ورودی در ۷ماهه نخست امسال به ایران نسبت به کل سال ۹۶ با ۹۵۹ هزار و ۶۵۳ نفر و ۱۲ ماه سال ۹۵ با ۹۸۱ هزار و ۲۰۰ نفر بیشترین میزان سفر به ایران را در سال‌های اخیر ثبت کرده‌اند و این کشور بعد از عراق دومین کشوری به‌حساب می‌آید که در ۷ ماه نخست سال ۹۷ بیشترین مسافران ورودی از مرزهای ایران را داشته است.
غیبت مقاصد ایرانی در لیست «یورومانیتور»
«یورومانیتور» در گزارشی جدید، فهرستی منتشر کرده که در آن صد مقصد سفر شهری که در سال ۲۰۱۷ بیشترین تعداد بازدیدکننده خارجی را داشته‌اند معرفی کرده است. طبق این گزارش، هنگ‌کنگ با پذیرش بیش از ۲۷ میلیون و ۸۸۰ هزار گردشگر در این سال، بالاتر از بانکوک و لندن عنوان توریستی‌ترین شهر جهان را به خود اختصاص داد.
آموزش، زیرساخت ناملموس گردشگری
هنگامی که از توسعه گردشگری یک منطقه سخن می گوییم، عموم، بر ضرورت ایجاد زیرساختهای گردشگری نظیردسترسی مناسب وآسان، تاسیسات اقامتی، پذیرایی، رفاهی و خدماتی مناسب و کافی، آب، برق وگاز، تجهیزات مخابراتی وارتباطی و مانند اینها تاکید می کنند. این زیرساخت‌ها اگرچه برای توسعه گردشگری یک منطقه لازم است ولی کافی نیست.
با سامانه ویزای الکترونیک ایران آشنا شوید
چند سالی است که با هدف کاهش اتلاف زمان و هزینه متقاضیان ویزا و سفارتخانه‌ها، سامانه‌‌های آنلاین توسط دولت‌ها راه‌اندازی شده‌اند و خوشبختانه این سیستم در ایران نیز فعال است.
۶ گام برای عبور از بحران در گردشگری
در این مطلب از ۶ ایده‌ ای بخوانید که امیدواریم عمل کردن به آنها، شرایط را برایتان بهتر کند.
تجربه اروپایی درآمدزایی از گردشگران عرب
پژوهش جدیدی که سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) و کمیسیون سفر اروپا (UTC) انجام داده‌اند نشان می‌دهد گردشگری خروجی در ۶ کشور عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و این منطقه به یکی از مهم‌ترین خاستگاه‌های گردشگران ورودی به بسیاری از کشورهای جهان و خصوصا اروپا تبدیل شده است.
چرا جایگاه‌یابی در بازاریابی هتل اهمیت دارد؟
موفقیت یک خدمت عرضه‌شده در یک بازار هدف خاص، به این مساله بستگی دارد که این خدمت چقدر خوب در بازار هدف معرفی شده، جا افتاده یا به عبارتی چه مکان و جایگاهی را در بازار هدف به خود اختصاص داده است. موفقیت کسب و کار هتلداری وابسته به عوامل متعددی است و تمامی این عوامل در کنترل مدیریت هتل قرار ندارد.
میان‌رشته‌ای، بُعد نادیده گردشگری در ایران
گردشگری دانشی میان‌رشته‌ای است که از زوایای گوناگون به وسیله شاخه‌های علمی دیگر بررسی می‌شود. به این معنا، گردشگری خودش دانش و علم نیست، بلکه در ترکیب با دانش‌های دیگر است که ساخته می شود.
گردشگران خارجی همچنان مسافر ایران هستند
گردشگران کشورهای اسپانیایی زبان همچنان به «ایران» می‌آیند. آن‌طور که آژانس‌های مسافرتی می‌گویند؛ گردشگران کشورهایی مثل «اسپانیا»، «پرتغال» و «امریکای لاتین» برخلاف‌ها پیش‌بینی‌ها، نه برقراری مجدد تحریم‌های امریکا را دلیلی برای نیامدن به ایران دانستند و نه حتی دو حادثه تروریستی اهواز و بهارستان را یک خطر برای سفر نکردن به ایران تصور کردند.
۴ روند بازاریابی دیجیتال سفر در سال ۲۰۱۹
در فضای کنونی صنعت گردشگری که بنگاه‌ها و کسب‌وکارهای موجود در آن به‌منظور جذب مشتری و گردشگری در سطوح مختلفی با یکدیگر رقابت می‌کنند، بازاریابی امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.
تجربه مرکز اکوتوریسم در کلمبیا
در سال ۲۰۱۷ جمع‌آوری اطلاعات درباره فعالیت‌های کشورها و اقتصادهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، با هدف نشان دادن اینکه چگونه گردشگری پایدار می‌تواند عامل توسعه باشد، صورت گرفت.
جایگاه «گردشگر»‌ و «مقصد» در معادلات گردشگری
بدون پیش‌بینی و سنجش تاثیرات گردشگری، نمی‌توان فرآیند مدیریت، برنامه‌ریزی، کنترل و نظارت مستمر را به‌خوبی اجرا کرد؛ آنچه در بسیاری از منابع آموزشی گردشگری و در عمل، به‌عنوان یک شرط اساسی در توسعه پایدار گردشگری برشمرده می‌شود.
اثرات اقتصادی جهانی شدن در عرصه صنایع‌دستی
اصفهان، تبریز، مشهد، لالجین، سیرجان، مریوان و کلپورگان ۶ شهر و یک روستای کشور هستند که از سال ۹۴ به ثبت شورای جهانی صنایع‌دستی رسیدند.
ایران مقصد گردشگری منحصربفرد برای گردشگران چینی
ایران با چهار فصل، چهار هزار سال تمدن و آثار تاریخی و فرهنگی بی‌شمار می‌تواند مقصدی منحصر به فرد برای گردشگران چینی باشد.
سه فرآیند رشد کسب‌وکار هتل
هتل‌های بزرگ و کوچک همواره به دنبال راهی برای کم کردن هزینه‌ها و کارآمدتر شدن آنها برای صرفه‌جویی در این اقتصاد بسیار چالش‌برانگیز هستند. نیاز صنعت هتلداری برای بهینه‌سازی عملیات بدون آسیب رساندن به کیفیت خدمات، مساله مهم و بسیار فوری است. توسعه فرآیندها در این زمینه بسیار مهم است.
اقداماتی که پنانگ برای جذب ۶ میلیون گردشگر انجام داد
تایلند با بیش از ۳۵ میلیون گردشگر سالانه، مقام اول فهرست جذاب‌ترین مقاصد گردشگری آسیا را از آن خود کرده است. پس از آن در سکوی دوم، مالزی قرار دارد؛ کشوری که ۳۱.۶ میلیون نفر جمعیت دارد و ۲۵.۹ میلیون نفر گردشگر! اما چگونه مالزی به این جایگاه رسیده و آیا تجربیاتش می‌تواند چراغ راه کشورهای دیگر مخصوصاً ایران باشد؟
ارزیابی اثرات گردشگری ضرورتی در برنامه‌ریزی توریسم
پس از جنگ جهانی دوم و سامان گرفتن مجدد کسب‌و‌کارها در عرصه بین‌المللی و به دنبال آن افزایش درآمد طبقه متوسط در کشورهای اروپایی و آمریکایی، فعالیت‌های گردشگری پس از وقفه‌های پی‌درپی در نیمه نخست قرن بیستم به واسطه جنگ جهانی اول، رکود اقتصادی در دهه ۱۹۳۰ میلادی و در ادامه جنگ جهانی دوم، از سرگرفته شد.
بازارسازیِ خدمات گردشگری در فضای مجازی
برنامه‌ریزی و ایجاد استراتژی فروش و بازاریابیِ خدمات جزو سخت‌ترین مقوله‌های کاری شرکت‌هایی است که در زمینه گردشگری فعالیت می‌کنند.
چرا فرآیندها در روند کار هتل مهم هستند؟
امروزه موفقیت یک کسب و کار، کار دشواری است. مسائل بسیاری وجود دارد که عمده آنها از کنترل مدیریت خارج است. ما در حال‌حاضر در دنیای آرام رشد می‌کنیم و صنعت هتلداری نیز بخشی از آن است، از این‌رو اهمیت توجه به بازاریابی در صنعت هتلداری بسیار زیاد است و دائما بیشتر از قبل مورد توجه قرار می‌گیرد.
مختصات اقتصاد گردشگری پایتخت
بیش از ۱۱۲ هزار نفر در گردشگری تهران اشتغال دارند
در بازه ۱۰ساله اخیر و در تهران، تعداد افراد شاغل در حوزه‌های مربوط به گردشگری سالانه و به‌طور میانگین ۸/ ۶ درصد افزایش پیدا کرده است و از این حیث، پایتخت ایران در رتبه دوم سریع‌ترین شهرهای جهان در رشد اشتغال‌زایی در توریسم قرار گرفته است. این یافته اخیر «شورای جهانی سفر و گردشگری« (WTTC) است که در گزارش جدید خود با عنوان «سفر و گردشگری شهری» که به صورت سالانه منتشر می‌شود، منعکس شده است.
ارمنستان و ترکیه چه دارند که ما نداریم؟/گردشگری؛ آرزوها و واقعیت
گردشگری یکی از بزرگترین بخش‌های اقتصادی کنونی مطرح در جهان است: بنا بر آمار سازمان جهانی گردشگری شمار گردشگران بین‌المللی امروز به بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون و حجم اقتصادی آن در ۲۰۰۸ در حد ۳ میلیارد دلار در روز، یعنی بیش از ۹۰۰ میلیارد دلار در سال بوده و این ارقام با نسبت‌هایی در حد ۳ تا ۵ درصد در حال افزایش است.
الگوی موفق اسپانیایی در توسعه مراکز گردشگری و هنری
دومین سری از گزارش‌های «گردشگری برای توسعه» سازمان جهانی گردشگری به شرح فعالیت‌های موفقیت‌آمیز گردشگری و توسعه پایدار می‌پردازد. این گزارش‌ها می‌تواند برای فعالان بخش از این حیث الهام‌بخش باشد که فرصت‌های موجود در گردشگری و تحقق توسعه پایدار را بشناسند.
«روادید گذری» به مثابه فرصتی کوچک اما مهم
برخی فرصتهای کوچک را اگر درست به کار بگیریم، کامیابی مهمی به همراه خواهد داشت؛ چیزی شبیه ایده «موفقیتهای کوچک ایرانیان» که محمد فاضلی آنرا پیش می‌برد؛ روادید گذری(ترانزیتی) یکی از اینها است.
فرمول ضد تحریم UNWTO برای ایران
در شرایطی که دور جدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران آغاز شده است، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری با شرکت در مراسم افتتاحیه چهلمین نشست عمومی اعضای سازمان جهانی گردشگری در همدان، حمایت نهاد متبوع خود از ایران را برای توسعه صنعت گردشگری کشور اعلام کرد. همزمان با برگزاری این اجلاس، تعداد بسیاری از میهمانان خارجی از کشورهای مختلف وارد ایران شده‌اند؛ اتفاقی که به باور زوراب پولولیکاشویلی به معنای دعوت از مردم دنیا برای سفر به ایران است.
جایگاه گردشگری داخلی ایران در جهان
«شورای جهانی سفر و گردشگری» اخیرا در گزارشی آماری، به ارزیابی میزان مشارکت صنعت گردشگری کشورهای جهان در تولید ناخالص داخلی خود پرداخته و در بخشی از این بررسی به سهم گردشگری داخلی و گردش مالی حاصل از سفر شهروندان یک کشور به مناطق گردشگری کشور خود اشاره کرده است.
۵ مانع عمده توسعه توریسم در ایران
موانع متعددی در مسیر توسعه گردشگری درون‌مرزی ایران وجود دارد که به‌طور عمده می‌توان آنها را به پنج‌دسته تقسیم کرد.
۳ سد در برابر توسعه گردشگری سلامت
چالش‌های سیاسی ایران در فضای بین‌الملل و هجمه‌های رسانه‌ای علیه آن موجب شده بخشی از درآمد گردشگری از دست برود. بر همین اساس نیز کارشناسان بر این عقیده‌اند که لازم است با توجه به این شرایط، با استفاده از مزیت رقابتی، محصولات خاصی برای بازار خاص ایجاد کرد.
پادزهر «دیپلماسی گردشگری» مقابل تحریم‌ها
به باور کارشناسان، بخش خصوصی و تشکل‌های فراگیر آن مانند اتاق‌های بازرگانی و حتی مدیران بنگاه‌های بزرگ و متوسط، همچنین گروه‌های صنعتی موفق به‌صورت منفرد، تجربه‌های ارزنده‌ای در مذاکرات تجاری و اقتصادی دارند که می‌تواند با دیپلماسی اقتصادی کشور تقویت و پشتیبانی شود.
۵ ایده برای کمپین‌های موفق گردشگری
با نزدیک شدن به فصل کاهش سفر، شرکت‌های گردشگری فرصت مناسبی را برای انجام امور زیرساختی و آماده شدن برای برگزاری تورهای عید پیدا می‌کنند. یکی از کارهای ارزشمند در این زمان، برقراری ارتباط‌های بیشتر با مشتریان قبلی و انجام فرآیندهای مبتنی بر روابط عمومی است.
گردشگری دانشگاهی به مثابه یک سیاستگذاری علمی
گردشگری دانشگاهی گونه‌ای گردشگری است که انگیزه اصلی گردشگران، آموختن، کشف کردن، تجربه کردن و حتی مصرف کردن امور بدیع علمی و محصولات دانشگاهی و حتی استفاده از فرصت‌های دانشگاهی در مقصد است.
چگونه رفتار مهمانان هتل را بشناسیم؟
قبل از بررسی نقش مردم در بازاریابی، باید دانست تفاوت مهمی بین مردم و مهمان وجود دارد. مهمان حتما از مردم است ولی مردم لزوما ممکن است مهمان نباشند. تبدیل مردم به مهمان چالشی است که هتلداران ‌باید دائما با آن درگیر باشند.
چه چیزهایی در ایران برای گردشگران خارجی جذابه؟
مدرس فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری WFTGA با اشاره به تجارب خود در جهانگردی و سفر به 65 کشور جهان، تسلط به زبان انگلیسی و تولید محتوا در شبکه‌های مجازی را کلید رونق گردشگری دانست.
شش تکنولوژی برتر برای مراقبت در صنعت گردشگری
ظهور تکنولوژی باعث تغییر در صنعت گردشگری شده است. در این میان ارتباط میان شرکت‌های گردشگری با مشتریان نیز محکم‌تر و سریع‌تر شده است.
یک نسخه مدیریتی برای گردشگری
«سفر و گردشگری از مهمترین و پیچیده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی است که برنامه‌ریزی در آن چالش‌های بسیاری را برای مدیران این بخش به وجود می‌آورد. حوادث غیرمترقبه، تغییرات اقلیمی و دخالت افراد ناکارآمد و ناشایست در برنامه‌ریزی‌های استراتژیک گردشگری از جمله چالش‌های مهم این حوزه است.»
چرا ارزیابی تقاضای گردشگری در ایران مهم است؟
موضوع تقاضا و ارزیابی و تحلیل آن همواره در زمره مباحث پیچیده و چالش‌برانگیز در صنعت و مطالعات گردشگری بوده است. یکی از دلایل این امر را می‌توان در پیچیدگی و تنوع عوامل دخیل در شکل‌گیری و مدیریت فرآیند عرضه و تقاضای خدمات گردشگری جست‌وجو کرد.
سیستم‌های توزیع جهانی چگونه در فروش اتاق هتل عمل می‌کنند؟
تحقیقات نشان داده معمولا بین ۱۵ تا ۲۵ درصد از درآمدهای رزرواسیون هتل‌ها به OTAها یا آژانس‌های مسافرتی آنلاین پرداخت می‌شود و این باعث وضعیتی می‌شود که حداقل درآمد برای هر اتاق هتل ایجاد شود. با این وجود، استفاده از این کانال می‌تواند باعث افزایش کسب‌وکار نیز شود.
اثر اقتصادی توریسم داخلی در شرایط بحران
سفر مردم درون مرزهای کشور خود را گردشگری داخلی می‌نامند. این نوع سفر احتمالا یکی از اولین انواع گردشگری در دنیا بوده است. تمرکز کشورها بر درآمدهای گردشگری بین‌المللی باعث شده بعضا توجه چندانی به این نوع گردشگری نداشته باشند.
رتبه ۱۱ جهانی تهران در رشد GDP گردشگری
بنگاه رسانه‌ای استرالیایی «تراولر» در گزارشی، با استناد به داده‌های «شورای جهانی سفر و گردشگری»، «سازمان جهانی گردشگری» و «مسترکارت» عملکرد اقتصادی شهرهای جهان در حوزه گردشگری را بررسی کرده و از مشارکت آنها در تولید ناخالص داخلی سخن گفته است.
ارتقای مقاومت اقلیمی در کشورهای توریستی
دومین سری از گزارش‌های «گردشگری برای توسعه» سازمان جهانی گردشگری به شرح فعالیت‌های موفقیت‌آمیز گردشگری و توسعه پایدار می‌پردازد. این گزارش‌ها می‌تواند برای فعالان بخش از این حیث الهام‌بخش باشد که فرصت‌های موجود در گردشگری و تحقق توسعه پایدار را بشناسند.
کوله‌گردی و تاثیرات آن بر جامعه میزبان
طی بیش از یک دهه گذشته، کوله‌گردی یکی از انواع روبه‌رشد گردشگری در جهان بوده است. این نوع از گردشگری معمولا در میان جوانان کشورهای غربی بسیار پرطرفدار بوده و به‌همین علت است که در نظام تنظیم گونه‌های گردشگری، آن را به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از گردشگری جوانان طبقه‌بندی می‌کنند.
آینده مبهم گردشگری در آمریکای ترامپ
«دونالد ترامپ» و «نگرانی نسبت به آینده» دو مفهومی هستند که از ابتدای سال ۲۰۱۷ و با آغاز دوران زمامداری رئیس‌جمهور کنونی آمریکا در یکدیگر تنیده شده‌اند و شاید فعالان گردشگری این کشور بیش از فعالان و صاحبان دیگر صنایع و بخش‌های اقتصادی آمریکا درگیر این نگرانی هستند.
آنچه از بازاریابی خدمات هتل باید بدانیم
موفقیت در بازاریابی صنعت هتلداری نیاز به درک تفاوت‌های بین بازاریابی کالاهای فیزیکی و بازاریابی خدمات دارد. خدمات را فعالیتی گویند که از یک طرف به طرف دیگر ارائه می‌شود و لزوما نامحسوس است و مالکیت چیزی را به دنبال نخواهد داشت.
صنعت گردشگری، راهبرد موفق در زمان بحران؛این بار با رویکرد اجتماعی
گردشگران بهترین سفیران فرهنگی برای ایران اند؛ سفیرانی که در بازگشت به میهن‌شان، , یا در فضاهای مجازی، آنچه را که در ایران دیده و تجربه کرده‌اند با دیگران در سطح جهان به اشتراک خواهند گذاشت.
این مطلب تلاش دارد که به کاربرد و کارایی اجتماعی-فرهنگی صنعت گردشگری در کشوری مانند ایران از زاویه‌ای متفاوت با آنچه که تا کنون به آن پرداخته شده بپردازد.
رتبه ۳۵ ایران در اقتصاد‌های ‌گردشگری جهان
براساس گزارش اخیر شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) که به بررسی توانمندی کشورهای جهان در حوزه گردشگری پرداخته، گردشگری ایران با اختصاص سهمی ۷۴۷/ ۳۰ میلیارد دلاری از کل تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۲۰۱۷، در رتبه ۳۵ اقتصادهای گردشگری جهان ایستاده است.
چرا دبی تبدیل به یک شهر هوشمند می‌شود؟
در طول قرن گذشته، دبی به شهری فوق‌العاده با چشم‌اندازی بی‌نظیر مبدل شده است. این شهر در اوایل دهه ۱۹۰۰ از ۱۰ هزار جمعیت ساکن در صحرای غربی به یکی از شهرهای بین‌المللی امروزی تبدیل شده و جمعیت آن بیش از ۷/ ۲ میلیون نفر است.
مطالعه مکزیکی اثر توریسم بر آب‌وهوا
دومین سری از گزارش‌های «گردشگری برای توسعه» سازمان جهانی گردشگری به شرح فعالیت‌های موفقیت‌آمیز گردشگری و توسعه پایدار می‌پردازد. این گزارش‌ها می‌تواند برای فعالان بخش از این حیث الهام‌بخش باشد که فرصت‌های موجود در گردشگری و تحقق توسعه پایدار را بشناسند. در سال ۲۰۱۷ جمع‌آوری اطلاعات درباره فعالیت‌های کشورها و اقتصادهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، با هدف نشان دادن اینکه چگونه گردشگری پایدار می‌تواند عامل توسعه باشد، صورت گرفت.
مردم؛ رکن پنجم بازاریابی در هتل‌ها
مسعود غلامی / مدرس دانشگاه نظریه‌های بازاریابی مدرن مردم را به عنوان پنجمین P در مجموعه بازاریابی قرار داده و به چهار P دیگر شامل محصولات، تبلیغات، قیمت و مکان پیوند می‌دهند. مردم مهم‌ترین عنصر در ارائه هرگونه خدمت یا کسب تجربه هستند.
نقش کلیدی نیروی انسانی در توانمندسازی توسعه گردشگری
گردشگری به‌عنوان بزرگ‌ترین تحرک اجتماعی با پیامدهای فرهنگی، اقتصادی و فضایی متعددی همراه است. به این جهت، اثربخش کردن هرچه بیشتر توسعه گردشگری و ارتقای پیامدهای مثبت آن، نیازمند شناخت و توجه ویژه به توانمندسازی است.
چهارالزام برای دیجیتالیزه کردن گردشگری
دنیای‌اقتصاد : باوجود آنکه شعار امسال سازمان جهانی گردشگری؛ «گردشگری و تحول دیجیتالی» است اما در ایران هنوز چالش‌هایی در این زمینه وجود دارد. همچنان کسب و کارهای سنتی روند فعالیت‌شان را بدون تغییر به سمت دیجیتالیزه شدن پیش می‌برند
حساب اقماری گردشگری چیست؟
ترجمه: احسان طالبی یک محصول گردشگری می‌تواند در بخش‌های مختلفی از حساب‌های ملی محاسبه شود. اینکه برخی شرکت‌ها منحصرا به گردشگران و برخی دیگر علاوه بر گردشگران به بومی‌ها نیز خدمات ارائه می‌کنند، سنجش اهمیت واقعی گردشگری را دشوار می‌کند.
«حساب اقماری گردشگری» بعد از 15 سال اجرایی شد
مشاور و دستیار ویژه رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: آرزوی 15 ساله جامعه گردشگری کشور با مصوبه شورای عالی میراث فرهنگی برای اجرایی شدن «حساب اقماری گردشگری» محقق شد.
انعکاس سیاست‌ ارزی در الگوی سفر به ترکیه
بنا بر جدیدترین آمار منتشرشده از سوی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، سفر ایرانیان به همسایه شمال‌غربی به روند کاهشی خود که طی چند ماه اخیر آغاز شده، ادامه داده و با ثبت افتی چشمگیر به‌میزان ۳۶‌درصد نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۱۷، تعداد سفرها در هشتمین ماه میلادی سال جاری ۱۹۰ هزار و ۶۰۷ مورد بوده است.
ظرفیت گردشگری معادن متروک را دریابیم
آیا اصلی‌ترین کارویژه معادن، استخراج مواد معدنی از آن است یا می‌توان کارکردهای دیگری برای آن متصور شد؟
برخی از فعالان معدنی در پاسخ به این پرسش می‌گویند: معادن(متروک و در حال فعالیت) این قابلیت را دارند که به محلی مناسب برای جذب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شوند اما با وجود این ظرفیت هنوز در ایران زیرساخت‌ها برای این مهم فراهم نشده و گردشگری معادن درحال‌حاضر بدون متولی مانده است، در حالی که برخی از معادن، از محل گردشگری بیشتر از استخراج کسب درآمد می‌کنند. از این‌رو می‌توان گفت زمان بالقوه کردن این توان فرا رسیده و باید با جدیت در این زمینه ورود کرد.

شناسایی ۲۰ معدن با هدف گردشگری
آیدین زینال‌زاده، کارشناس اکتشاف سازمان صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با روزگار معدن، در این باره بیان کرد: تلاش برای ایجاد گردشگری در معادن متروک و فعال ایران از سال ۸۹ آغاز شد. ما برای حرکت در این مسیر نخست باید معادن را شناسایی می‌کردیم. از این‌رو در فاز نخست ۲۰ معدن برای این مهم در نظر گرفته شد و هم‌اکنون در حال تدوین گزارش‌های تصویری این معادن هستیم.
وی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اطلاعات دقیقی از معادن با قابلیت گردشگرپذیر بودن در دست دارد، افزود: هنوز سرمایه‌گذاری لازم در این زمینه انجام نشده و همچنان در مرحله شناسایی معادن، متوقف شده‌ایم اما زمان آن فرا رسیده که نهادی مشخص، متولی سامان دادن به این مهم شود.
به گفته مجری طرح ملی گردشگری معادن، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاونت گردشگری و نظام مهندسی معدن می‌توانند متولی اجرای طرح ملی گردشگری معدنی شوند.
زینال‌زاده درباره مشکلات ایجاد شده برای این طرح، گفت: بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۸۹، دستگاه‌های دولتی باید نیم تا ۳ درصد از بودجه خود را در اختیار طرح‌های پژوهشی قرار دهند اما تا امروز چنین بودجه‌ای از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به این طرح تعلق نگرفته است.
وی با بیان اینکه گردشگران برای بازدید از معادن نیازمند انگیزه هستند، اظهار کرد: بخش خصوصی، فعالیت در زمینه «زمین‌گردشگری» را آغاز و کتاب‌ها و مقالات زیادی در این زمینه منتشر کرده‌، در حالی که هنوز اقدامی در زمینه «ماین‌توریست» یا «گردشگری معدن» انجام نداده است.
این کارشناس ادامه داد: در ابتدا این طرح با مخالفت‌های زیادی روبه‌رو ‌شد و دیدگاه‌ها نسبت به این اقدام چندان مثبت نبود اما با گذر زمان برخی از اهالی معدن به این سمت متمایل شدند که برای تحقق این مهم تلاش ‌کنند.
انواع معادن متروک در ایران
زینال‌زاده با بیان اینکه در تقسیم‌بندی اقتصادی، معادن متروک در ۲ دسته قابلیت تقسیم شدن دارند، اظهار کرد: برخی از معادن، ذخیره اقتصادی دارند اما به دلیل بهره‌برداری نادرست متروک شده‌اند. دسته‌ دیگر نیز معادنی هستند که ذخیره آنها به پایان رسیده و هم‌اکنون به یک معضل زیست‌محیطی تبدیل شده‌اند. در واقع یکی از دلایل درگیری با معدنکاران، رها شدن معادن متروک است.
وی ادامه داد: فعالیت معادن در ایران در ۳ مرحله اکتشاف، استخراج و فرآوری خلاصه می‌شود، در حالی که در کشورهای دیگر کار در معادن ۴ مرحله دارد؛ آخرین مرحله آن، تعیین سرنوشت‌شان پس از پایان ذخایر است. در واقع در کشورهای دیگر معادن پس از پایان ذخایر در حوزه گردشگری بازسازی می‌شوند.
این کارشناس با بیان اینکه زیرساخت‌ها در معادن ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: بهترین راه پس از پایان ذخایر معدنی، تبدیل آن به یک مرکز گردشگری است چراکه این تغییر کاربری باعث استمرار اشتغال در آن می‌شود.
مجری طرح ملی گردشگری معادن در پاسخ به این پرسش که آیا امکان جذب گردشگر در معادن فعال وجود دارد، بیان کرد: این امکان صد در صد وجود دارد. بسیاری از دانشجویان و کارشناسان سازمان نظام مهندسی معدن و افراد غیرمعدنی، از یک معدن در حال فعالیت بازدید می‌کنند تا از نزدیک با روند فعالیت آنها آشنا شوند.
معادن موفق در زمینه گردشگری
وی با بیان اینکه گردشگری معدن هنوز بدون متولی است، بیان کرد: هیچ نهادی متولی سامان ‌دادن به معادن گردشگرپذیر نشده و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از این موضوع استقبال کرد. گفتنی است به پیشواز رفتن این طرح بیشتر ناشی از وظیفه حاکمیتی این نهاد است زیرا یکی از کارویژه‌های اصلی این سازمان، تنوع بخشیدن به بسته‌های گردشگری در نقاط مختلف کشور است.
زینال‌زاده با اشاره به مناطق موفق در زمینه گردشگری معدنی، گفت: معدن پتاس خوروبیابانک، مکانی مناسب برای گردشگری است. این مجتمع سال ۹۶ در حدود ۴۰ هزار گردشگر را جذب کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا معادن ایران ‌توان جذب گردشگران درمانی را دارند، گفت: در معدن خوروبیابانک، امکان استحصال املاح از شورابه وجود دارد؛ در قسمتی از این معدن یک استخر طبیعی ساخته شده است که برای رفع برخی از بیماری‌های پوستی مفید است. گردشگران مرد می‌توانند در آب این استخر شنا کنند.
به گفته این کارشناس، بخشی از چشمه‌های آب گرم خاصیت درمانی دارند. برخی از کشورهای خارجی در معادن متروک اورانیوم، کلینیک‌های تخصصی ساختند تا بیماران را درمان کنند.
زینال‌زاده، معدن چادرملو را دیگر معدن موفق در زمینه جذب گردشگران عنوان کرد و افزود: در این معدن، استخر، سونا، جکوزی، رستوران، کافی‌شاپ، باشگاه سوارکاری و رصدخانه مجهز ساخته شده است. این امکانات به این دلیل در معادن ایجاد شده است که پس از پایان ذخایر معدنی بتوان از آنجا برای جذب گردشگران بهره گرفت.
به گفته وی، گردشگران زیادی از سراسر جهان خواهان مشاهده قدیمی‌ترین معدن فعال دنیا یعنی معدن فیروزه نیشابور هستند. همین تمایل باید برای متولیان گردشگری در ایران ایجاد انگیزه کند تا شرایط را برای جذب گردشگر فراهم کنند.
این کارشناس در پایان خاطرنشان کرد: معادن ایران نیز ظرفیت جذب گردشگران را دارند. برخی از معادن خارجی مانند معدن نمک ویلیچکا در لهستان بیش از فروش مواد معدنی، سالانه تعداد قابل توجهی از گردشگران داخلی و خارجی را جذب می‌کنند.
کم‌توجهی به ایمنی گردشگران معدنی
حامد فضلیانی، مسئول دفتر فنی معدن فیروزکوه نیشابور نیز در این باره در گفت‌وگو با روزگار معدن، بیان کرد: طرح کلی جامع گردشگری در معدن فیروزه نیشابور را آغاز کردیم اما هنوز به طور رسمی، بحث تورها آغاز نشده چراکه تاکنون هیچ قانونی در زمینه بیمه و ایمن بودن گردشگران در ایران وضع نشده است.
وی با بیان اینکه معدن فیروزه نیشابور از قدیم، مرکزی بکر برای گردشگران داخلی و خارجی بوده است، خاطرنشان کرد: محبوب‌ترین فیروزه جهان، متعلق به نیشابور است. این معدن زیرزمینی است و تونلی بودن آن همواره برای گردشگران، دانشجویان و پژوهشگران داخلی و خارجی جذاب بوده است.
فضلیانی درباره ایمنی گردشگران در معادن، بیان کرد: هنوز معادن برای جذب گردشگران ایمن نیستند، اما کسی که وارد معدن می‌شود باید از اصول ابتدایی پیروی کند. بدون تردید، مسئول فنی معدن باید متولی این مهم شود.
این فعال معدنی با اشاره به وظایف مسئول فنی معدن، گفت: جدا کردن محیط استخراجی از محیط گردشگری، اصلی‌ترین وظیفه مسئول فنی است. به‌عنوان مثال در معدن ما چاه‌هایی با عمق ۸۰ متر وجود دارد که بدون تردید محل مناسبی برای گردشگران نیست زیرا این عمق برای کودکان و سالخوردگان بسیار خطرناک است.
وی با بیان اینکه قانون در زمینه بیمه گردشگران سکوت کرده است، افزود: هنوز مشخص نشده که اگر گردشگر معدنی دچار حادثه شود چه کسی برای جبران خسارت ورود می‌کند.
فضلیانی در پایان تصریح کرد: درحال‌حاضر بهره‌بردار معدن فیروزه نیشابور، محدوده‌ای را برای بازدید گردشگران در نظر گرفته و هزینه بازدید از این محل ۵ هزار تومان است.
چاره اندیشی چینی برای تراز منفی گردشگری
بنا به جدیدترین آمارهای وزارت فرهنگ و گردشگری چین، تعداد سفرها و بازدیدهای گردشگران داخلی از جاذبه‌های این کشور در ۶ ماه نخست سال جاری میلادی، به بیش از ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مورد رسیده که از این رهگذر ۳۵۹ میلیارد دلار در صنعت گردشگری چین درآمد حاصل شده است؛ ارقامی که نشان از رشدی قابل توجه نسبت به سال‌های گذشته دارد و بنا به گزارش و تحلیل رسانه‌های مختلف از این رشد به‌وجود آمده، بخش قابل‌توجهی از این امر ناشی از ارتقای کیفیت خدمات مسافرتی ارائه شده توسط بنگاه‌ها و کسب‌وکارهای گردشگری این کشور است؛ به‌گونه‌ای که کارشناسان بر این باور هستند که سایر کشورها جهت استمرار در جذب گردشگران چینی و حفظ بازاری که از قِبل سفر این گردشگران به درون مرزهای خود دارند، باید الگوهای سفرهای داخلی گردشگران چینی را مطالعه کنند و محصولات گردشگری خود را مطابق ذائقه نوظهور آنان به‌روز کنند.
عامل سرگردانی صنعت توریسم در ایران
در مقاله هفته گذشته به ۵ مانع عمده توسعه گردشگری درون‌مرزی در ایران پرداخته شد. نبود اراده لازم میان تصمیم‌گیرندگان و سیاست‌گذاران سطوح بالای گردشگری و همچنین ضعف در حوزه پژوهش‌های کاربردی گردشگری، دو مورد نخست از موارد پنج‌گانه‌ای بود که بدان‌ها اشاره شد. در بخش دوم به‌بررسی سه مورد باقیمانده خواهیم پرداخت؛ ناشناخته ماندن ظرفیت‌های بالقوه توسعه مدرن گردشگری، شناسایی نشدن اهداف توسعه گردشگری و عدم‌شناسایی بازارهای هدف و نوع مناسب گردشگری قابل‌عرضه به گردشگران خارجی و در نهایت کمبود زیرساخت‌های استاندارد و مدرن. درنگاه اول، توسعه گردشگری برمبنای اصول پایداری می‌تواند اثرات مثبت اقتصادی (از طریق ایجاد شغل وگردش پول و سرمایه) برای جامعه میزبان به‌همراه داشته
عناصر کلیدی در برنامه‌ریزی تبلیغات هتلداری
تبلیغات و ارتباطات هتلداری ازجمله اقدامات بسیار مهم و ضروری در صنعت هتلداری برای مدیری است که تمایل به کسب حداکثر فروش و سود دارد. زمینه‌های به سرعت در حال تغییر صنعت هتلداری که ناشی از رشد روزافزون تکنولوژی، پاسخگویی به نیازهای دائمی و در حال افزایش میهمانان و تغییر ماهیت محیط بازاریابی و رسانه است شرایطی را به وجود آورده که نیازمند تدوین استراتژی‌های خاص با تأکید بر راهبردهای ارتباطی است.
نقش مدیریت شهری در توسعه گردشگری شهرها
نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد هرچه تقویت و انسجام عمل بین مولفه‌های همکاری و ارتباطی مدیریت شهری و ساکنان محلی از استحکام بیشتری برخوردار باشد، به همان اندازه در حوزه مدیریت و گردشگری پایدار رابطه بهتری وجود خواهد داشت و از طرفی نقش مدیریت هدفمند بیشتر حائز اهمیت خواهد شد.
کارشناسان معتقدند گردشگری شهری فعالیتی در حال گسترش است و به تازگی به‌صورت یک منبع اقتصادی مهم درآمده و نقش موثری در سیاست‌های توسعه محل ایفا می‌کند. اما رشد آن، افزون بر اینکه تغییرات شگرفی را در زندگی شهری به وجود می‌آورد، پدیدآورنده یک رشته مشکلات کارکردی و سازمانی نیز هست.
نمونه هندی موفق توسعه توریسم
دومین سری از گزارش‌های «گردشگری برای توسعه» سازمان جهانی گردشگری به شرح فعالیت‌های موفقیت‌آمیز گردشگری و توسعه پایدار می‌پردازد. این گزارش‌ها می‌تواند برای فعالان بخش از این حیث الهام‌بخش باشد که فرصت‌های موجود در گردشگری و تحقق توسعه پایدار را بشناسند. در سال ۲۰۱۷ جمع‌آوری اطلاعات درباره فعالیت‌های کشورها و اقتصادهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، با هدف نشان دادن اینکه چگونه گردشگری پایدار می‌تواند عامل توسعه باشد، صورت گرفت. در مجموع ۲۳ مورد مطالعاتی به‌عنوان نمونه از تمام مناطق جهان انتخاب شدند که ابتکارات بخش‌های عمومی و خصوصی و جوامع محلی و همچنین جزئیات بااهمیتی را درباره روش‌ها و رویکردهای موفق استفاده شده ازسوی فعالان گردشگری نشان می‌دهند؛ اطلاعاتی ارزشمند که می‌توانند باعث ایجاد نگرش‌های جدید و استفاده از شیوه‌های گردشگری پایدار در جوامع محلی شوند.
۱۱ ترفند برای دیده شدن در شبکه‌های اجتماعی
اینستاگرام به سرعت در حال تبدیل شدن به مهم‌ترین و پربازدید‌ترین اپلیکیشن شبکه‌های اجتماعی است و بهترین محل برای تبلیغ و معرفی محصول یا بازاریابی محتوا، نت ورکینگ و ابزار ایجاد مخاطب برای افراد و برندهای تجاری است. اینستاگرام بیش از ۲۰۰ میلیون عضو فعال ماهانه با ۶۰ میلیون عکس و ۶/ ۱ میلیارد لایکی است که کاربران در روز به اشتراک می‌گذارند. استفاده هوشمندانه از این اپلیکیشن جذاب باعث می‌شود کسب و کار گردشگری و هتلداری شما رونق پیدا کند و افراد بیشتری با برند شما آشنا شوند. پس به ۱۱ شگردی که در زیر معرفی می‌کنیم و منجر به جذب فالوئر بیشتر می‌شود توجه و از آنها استفاده کنید.
در گردشگری چگونه محصولات جدید را به بازارهای نو ببریم؟
استراتژی‌های بسیاری برای بازاریابی گردشگری وجود دارد؛ استراتژی‌هایی که هر کدام را باید متناسب با زمان خود به‌کار بست. در این مطلب می‌خواهیم از استراتژی دیگری به‌نام «متنوع‌سازی» و راهکارهایی برای اجرایی کردن آن در سازمان‌ها بگوییم.
تغییر ریتم سفرهای تابستانی روی نت اقتصاد
آمارها نشان می‌دهد تابستان سال ۹۶ میزان اقامت‌شب ثبت شده‌اش ۸۵ میلیون مورد در مقابل ۶۵ میلیون نفر اقامت‌شب در تابستان ۹۵ بوده است. پیش‌بینی می‌شد با توجه به این رشد، تابستان امسال نیز با افزایش میزان سفرهای داخلی روبه‌رو باشیم و افراد علاقه‌مند به سفر همچنان اقدام به سفرهای داخلی کنند؛
ماندن در کورس رقابت با هتل‌ها از طریق تلفن همراه
چرا مردم در حال‌حاضر ترجیح می‌دهند از طریق برنامه‌های موبایلی رزرو بلیت و هتل را انجام دهند؟ چند درصد مردم به این کار علاقه دارند؟ آیا در آینده این کار سرعت بیشتری خواهد گرفت؟ مهمانان چه می‌خواهند؟ چه‌کاری باید کرد؟ اینها نمونه‌ای از پرسش‌هایی است که همه دست‌اندرکاران صنعت هتل را درگیر کرده و در این مقاله سعی می‌شود که به‌طور مختصر به آن پرداخته شود.
۵ شیوه‌ کارآمد برای توسعه وب‌سایت‌های سفر
در سال‌های اخیر ذائقه گردشگری مردم تغییر کرده و بیشتر مردم خواهان کسب تجربیات جدید هستند. تعداد افرادی که سفر انفرادی را انتخاب می‌کنند، نسبت به نسل قبلی،به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. مردم برای تجربه‌های جدید و ارزشمند، حاضرند پول بیشتری خرج کنند که خبر خوبی برای وب‌سایت‌های گردشگری است. اگر شما بتوانید اطلاعات درست را در زمان مناسب به گردشگران بدهید، احتمال اینکه نسبت به رقبای خود فروش بیشتری داشته باشید، زیادتر است. همه چیزهایی که در وب سایت سفر قرار می‌دهید، باید در راستای هدف اصلی هدایت شود؛ اطلاعات درست در زمان مناسب. با اینکه فرمول ثابتی وجود ندارد، اما در اینجا برخی از بهترین روش‌های عمومی را ‌که در وب سایت‌های موفق گردشگری استفاده شده با هم بررسی می‌کنیم.
ردپای ارز مسافرتی در انتخاب مقاصد خروجی
آمارهای منتشر‌شده از سفر گردشگران ایرانی به ۳ کشور ترکیه، گرجستان و صربستان در ۷ ماه نخست سال جاری میلادی نشان می‌دهد نوسانات ارزی اخیر و خصوصا سیاست عرضه ارز مسافرتی توسط دولت از فروردین‌ماه تا مردادماه سال جاری، اثر مشهودی بر سفرهای خروجی از کشور گذاشته و عموم مسافران مقصد سفر خود را به‌گونه‌ای انتخاب کرده‌اند تا بیشترین بهره را از سفره گسترده رانت ارز مسافرتی ببرند.
" دو کانال‌ توزیع در هتلداری "
هزینه‌های توزیع هتل ‌باید بتوانند ضمن بهینه‌سازی کانال‌های ارتباطی، باعث مدیریت هزینه‌های جذب و به دست آوردن میهمانان جدید شوند. هزینه‌های انجام‌شده برای مبارزات بازاریابی باید به نسبت کل مشتریان جذب‌شده جدید، دارای اثربخشی باشد. تمرکز روی کانال‌هایی که بهترین و بیشترین مشتریان را از لحاظ وفاداری و سود تولید می‌کنند، می‌تواند استراتژی قطعی هتل در این زمینه تعریف شود. اگر مدیریت این کانال‌ها درست و ماهرانه انجام شود می‌تواند به‌تدریج باعث پایین آمدن هزینه‌های بازاریابی و افزایش سود ناخالص از خریدهای تاریخی مشتریان وفادار و همچنین باعث تعامل مستقیم با مشتری به‌صورت بلندمدت شود.
چگونه در بازارهای گردشگری محصولات جدید خلق کنیم؟
هفته‌های گذشته در همین ستون برایتان از استراتژی‌هایی برای نفوذ در بازار و توسعه بازار گفتیم که به ترتیب روی محصول موجود- بازار فعلی و محصول موجود- بازار جدید تمرکز داشتند. در ادامه مطالب پیشین در این مقاله از راهکار دیگری بخوانید که به بخشی دیگر از «ماتریس آنسف» اشاره دارد و به چگونگی ارائه و خلق «محصول جدید» در «بازار فعلی» یا استراتژی «توسعه محصول» می‌پردازد.
رشد سریع اقتصادی گردشگری الکترونیک
ترکیب روش‌های کسب‌و‌کار الکترونیکی و فناوری اطلاعات در شیوه‌ها و ابزارهای تدارک، ارائه و پشتیبانی خدمات گردشگری برای ارائه خدمات مورد نیاز گردشگران با کیفیت بالاتر و هزینه‌های کمتر، گردشگری مجازی را پدید آورد. از طرف دیگر، رشد اقتصادی معمولا به منزله افزایش ظرفیت‌های تولیدی هر کشور یا افزایش پایدار در تولید ناخالص داخلی (GDP) سرانه در طول زمان تعریف می‌شود.
نمونه موفق بهره‌گیری از افراد توان‌یاب در گردشگری
دومین سری از گزارش‌های «گردشگری برای توسعه» سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) به شرح فعالیت‌های موفقیت‌آمیز گردشگری و توسعه پایدار می‌پردازد. این گزارش‌ها می‌تواند برای فعالان بخش از این حیث الهام‌بخش باشد که فرصت‌های موجود در گردشگری و تحقق توسعه پایدار را بشناسند.
۵هدف هتل‌ها در قیمت‌گذاری
برخی معتقدند سه‌ دسته‌ کلی‌ عوامل‌ سازمانی، عوامل‌ مشتری و عوامل‌ بازار در قیمت‌گذاری موثر هستند لذا بررسی متغیرهای تحت‌پوشش این سه بعد در راستای دستیابی به مدل بهینه‌ قیمت‌گذاری در بازاریابی هتلداری از اهم وظایفی است که ‌باید در این حوزه به آن توجه جدی داشت.
ابعاد اثرگذار و مرتبط به توسعه پایدار اکوتوریسم
اکوتوریسم نوعی از گردشگری است که مناطق با جاذبه‌های خاص اکوتوریسم می‌‌توانند فرصت‌های فراوانی ازجمله ایجاد اشتغال برای افراد بومی، افزایش سطح درآمد، ارتقای سطح اجتماعی و فرهنگی جامعه محلی، ارتقای آگاهی‌های عمومی زیست‌محیطی برای حفاظت از محیط‌زیست، افزایش سطح حفاظت منطقه از طریق درآمد ایجاد شده از اکوتوریسم را برای جامعه محلی به همراه داشته باشند. همه این موارد جز با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح به وقوع نخواهد پیوست؛ چراکه مغایر با این مهم عمل کردن و در نظر نگرفتن ظرفیت تحمل منطقه، گردشگری انبوه شکل خواهد گرفت و موجب ایجاد مشکلات عدیده و آلودگی‌ها و صدمات جبران‌ناپذیر به اکوسیستم‌های منطقه می‌شود.
تجربه سوئد در همکاری کمپین مجازی با Airbnb
سایتAirBnB به‌عنوان وب‌سایتی که مردم در آن مکان‌های اقامتی‎ ‎را کرایه می‌دهند، مکان‌های شگفت‌انگیز و منحصر به فردی به گردشگران پیشنهاد می‌دهد؛ از کابینی در Cornwall تا کلبه‌های درختی در‌هاوایی. حالا مخاطبان بسیاری از سراسر دنیا اقامت خود را در جریان هر سفر، از طریق سایتAirBnB انجام می‌دهند. این کار به آنها این فرصت را می‌دهد که هم ارزان‌تر سفر کنند و هم با آدم‌های بیشتری در مقصد سفر خود آشنا شوند.
“فرمول قیمت‌گذاری در بازاریابی هتل‌ها”
قیمت ازنظر لغوی یعنی سنجش، ارزیابی، اندازه و معیار. قیمت در بازار عبارت است از ارزش مبادله‌ای کالا و خدمت که به‌صورت واحد پول بیان می‌شود. بر این اساس، قیمت‌گذاری فعالیتی است که باید تکرار شود و فرآیندی مداوم و پیوسته است. این تداوم ناشی از تغییرات محیطی و عدم ثبات شرایط بازار است که لزوم جرح‌وتعدیل قیمت را ایجاد می‌کند.
"حرکت جمهوری آذربایجان از نفت به گردشگری"
یکی از بخش‌های نوظهور در اقتصاد جمهوری آذربایجان گردشگری است که توسعه روزافزون آن سیاستمداران این کشور را امیدوار ساخته تا بالاخره وابستگی دیرینه اقتصاد این کشور به منابع نفتی به پایان برسد؛ امیدی که آنها را به صرافت اصلاحات ساختاری نیز انداخته و مدیریت گردشگری آذربایجان که تا پیش از این تحت نظارت وزارت فرهنگ این کشور انجام می‌شد، اکنون تحت نظارت نهادی تازه‌تاسیس به‌نام «شورای دولتی مدیریت گردشگری» قرار گرفته است.
ارتقای کسب و کارهای گردشگری با حفظ مشتریان قدیمی
برای داشتن درآمد بیشتر و بالا بردن فروش، راهکارهایی را به کار می‌گیرند که بیشتر آنها شامل ایجاد محصولات جدید و ورود به بازارهای نو است. در واقع شرکت‌ها پیدا کردن مشتریان جدید در بازارهای جدید را سرلوحه اقدامات تبلیغاتی خود قرار می‌دهند و فکر می‌کنند خلق محصولات جدید می‌تواند درآمدهایشان را افزایش دهد. هر چند این موارد راهکارهای مناسبی هستند اما اگر شما هم جزو همین دسته از افراد هستید، فعلا دست نگه دارید!
۴نمونه‌ از کمپین‌های آنلاین هتل‌ها
هنگامی‌که در حال برنامه‌ریزی برای تعطیلات هستید، تنها بررسی بروشور‌ها یا مرور وب سایت هتل‌ها کافی نیست. در حال حاضر، بسیاری از افراد به‌صورت آنلاین به جست‌وجو و کشف سفرهای الهام‌بخش می‌پردازند که بستگی به برندهای مهمان‌نوازی جدا از معروفیت آنها دارد؛ اتفاقی که مدت‌ها قبل از اینکه حتی درباره رزرو فکر کنند، به وقوع می‌پیوندد.
"نقش توریستی دریای «کاسپین» در تاریخ"
دریای خزر یا کاسپین این روزها سوژه بسیاری از محافل حقوقی جهان است. امضای کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر ازسوی کشورهای ساحلی این دریا نگاه‌های بسیاری را معطوف موقعیت دریای خزر کرده است.
مدل مدیریت بحران در گردشگری
بحران وضعیتی ‌است ‌که ‌در ‌آن، ‌سیستم ‌از ‌حالت ‌نرمال ‌خارج‌ شده ‌و‌ عملکرد ‌آن ‌تحت ‌تاثیر‌‌ ‌قرار ‌می‌گیرد. ‌تعاریف ‌متعددی ‌از ‌بحران ‌تاکنون ‌ارائه ‌شده ‌است‌ که‌ در ‌واقع ‌هر یک ‌از ‌اندیشمندان ‌و‌ صاحب‌نظران ‌این ‌حوزه ‌از زوایای متعددی‌ به‌ بیان ‌آن‌ پرداخته‌اند.
نقش وبلاگ‌ها در گسترش گردشگری پورتوی پرتغال
پیش از این در همین ستون در مورد اهمیت وبلاگ‌ها در رشد و توسعه گردشگری گفتیم. یکی از شهرهایی که از این استراتژی برای رشد گردشگری خود استفاده کرده، پورتوی پرتغال است. رشد گردشگری در پورتو بسیار مشهود و قابل‌توجه است.
دومین سری از گزارش‌های «گردشگری برای توسعه» سازمان جهانی گردشگری
دومین سری از گزارش‌های «گردشگری برای توسعه» سازمان جهانی گردشگری به شرح فعالیت‌های موفقیت‌آمیز گردشگری و توسعه پایدار می‌پردازد. این گزارش‌ها می‌تواند برای فعالان در این بخش از این حیث الهام‌بخش باشد که فرصت‌های موجود در گردشگری و تحقق توسعه پایدار را بشناسند.
اهمیت وبلاگ‌ها برای رسیدن به اهداف گردشگری
در حقیقت، گردشگری توسط فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICTs) تغییر کرده است؛ به‌طور مثال تعامل بین شرکت‌ها و مشتری از این دسته‌اند. جهانی شدن گردشگری نیز در زمینه عرضه و تقاضا با فناوری اطلاعات و ارتباطات افزایش یافته است.
اقتصاد، عامل اصلی پایداری گردشگری
امروزه ‌پایداری به نحو گسترده‌ای به‌عنوان رویکردی بنیادین، برای هر نوع توسعه از جمله توسعه گردشگری پذیرفته شده و گردشگری پایدار به‌عنوان مفهومی جدید، برای مقابله با آثار مخرب توسعه گردشگری مطرح شده است.
نقش بازاریابی در توسعه گردشگری حوزه خلیج‌فارس
دنیا در حال تجربه دوره‌ای است که در آن شاهد تغییرات سریع و غیرمنتظره هستیم. طی سال‌ها، بازاریابی در سه مرحله تکوین یافته است که می‌توان آن را بازاریابی یک ،۲و۳ نامید. پیشرفت‌های فناورانه سبب وقوع تغییرات عظیمی در مصرف‌کنندگان، بازارها و بازاریابی قرن گذشته شده است.
اطلاعات کامل درمورد هتل‌ ها و انواع آنها
همه ما با اطلاعات مختصري از انواع هتلها داريم و بارها در سفرهاي مختلف به هتل هاي گوناگون رفته ايم و از خدمات آن بهره مند شديم.براي آشنايي بيشتر به تشريح ومعرفي انواع هتل ها مي پردازيم تا اطلاعات شما در اين زمينه بيشتر شود

میدان هفت تیر - میدان بهار شیراز
ضلع شمال شرقی میدان - شماره 141
صندوق پستی : 1579617714
021-88865286
©2019 Tehran Hoteling, All Right Reserved